https://youtu.be/tkDMOvVHnvM
Krasnoludy z daleka
Choć
Krasnoludy mogą uważać swój lud za jeden, zjednoczony naród, to na całym
świecie istnieje wiele różniących się kulturą Krasnoludów, podobnie zresztą jak
ma to miejsce w przypadku ludzi, Elfów i Zielonoskórych.
Norskie
Krasnoludy
- Jest to szczególnie dziwna grupa, która niegdyś utrzymywała kontrolę nad
większą częścią Norski, traktując ją jako swoje górskie królestwo. Ich
najważniejsze państwo z tamtego regionu, znane jako Kraka Drak, jest
zlokalizowane w zachodniej części Norski.
Szare
Krasnoludy
- Szare Krasnoludy to termin przypisywany kolonistom, którzy stracili swój dom
w Górach Krańca Świata i którzy byli zmuszeni do emigracji do mniej
niebezpiecznych Gór Szarych.
Imperialne
Krasnoludy
- Krasnoludy, które zaczęły nowe życie w Imperium Ludzkości i które za wysoką
cenę oferują następcom Sigmara, największego przyjaciela Krasnoludów, swoje
usługi.
Krasnoludy
Chaosu
- Choć relacje z trzema wcześniejszymi “typami” Krasnoludów są z zasady ciepłe,
istnieje jeden, podły podgatunek ich rasy, którego reszta mieszkańców Karaz Ankor
szczerze nienawidzi. Krasnoludy Chaosu są potomkami tych Krasnoludów, które
wyemigrowały na wschód i które odwróciły się od Bogów-Przodków w czasach, gdy
na świat uderzyła fala sił Chaosu. Te Krasnoludy padają ofiarami fizycznych
mutacji - wyrastają im kły, rogi, a niekiedy nawet i kopyta.
Rządy
“Gdy byłem
jeszcze młody, mój ojciec, Król, nauczył mnie trzech rzeczy: nigdy nie przyjmuj
podarków od Elfa, nigdy nie ufaj błyszczącemu w ciemności złotu i nigdy nie
zapominaj o urazach. Na jego łożu śmierci przyrzekłem podtrzymać jego wartości
w swoim sercu i dokonam tego. Tak mi dopomóż Grungni.”
~ Król Alrik Ranulfsson z Karak Hirn
Cały
lud Krasnoludów jest rządzony przez duchowego i politycznego przywódcę -
Wysokiego Króla, któremu służą wszyscy niżsi rangą Królowie Krasnoludów, z
których każdy rządzi własnym Karakiem. Teoretycznie, Wysoki Król ma władzę
absolutną nad całym swoim ludem w Górskim Królestwie - w społeczeństwie
Krasnoludów wierzy się, że Wysoki Król jest bezpośrednim spadkobiercą
Boga-Przodka i z tego powodu może decydować o przyszłości całego narodu
Krasnoludów. W rzeczywistości, Wysoki Król musi się konsultować i współpracować
z innymi Królami Krasnoludów i w ramach tradycji wzajemnego szacunku, każdy
Krasnoludzki Król musi podążać za edyktami Wysokiego Króla i odpowiadać na nie.
Obecnym Wysokim Królem Krasnoludów jest Thorgrim Strażnik Uraz.
Każdy
Król Krasnoludów cieszy się we własnym Karaku i posiadłościach wokół niego
absolutnym autorytetem. Jego przywilejem jest wydawanie praw i edyktów, jednak
według tradycji, zazwyczaj sprowadza się to do zwoływania Rady z najstarszych,
najmądrzejszych i najbardziej szanowanych Krasnoludów. Na takim zgromadzeniu,
Król przedstawia swoje racje i pomysły, prosząc o poradę. Obowiązkiem Króla
jest przedkładanie dobra własnego ludu i królestwa nad wszystko inne. W
praktyce przekłada się to na wiele różnych zadań, od wysłuchiwania sporów
między zamieszkującymi Karak Króla klanami i pojedynczymi Krasnoludami, po
poprowadzenie armii swoich wojowników do walki z wrogami.
Pozycja
Króla Krasnoludów i Wysokiego Króla jest w pełni dziedziczna. Szansę na objęcie
tronu mają tylko Krasnoludy z oryginalnej linii krwi, posiadających odpowiednie
prawa i roszczenia do tytułów danego Karaku. Król jest jednocześnie głową
Królewskiego Klanu - rozrośniętych, Krasnoludzkich rodzin, których członkowie
potrafią prześledzić własne pochodzenie aż do pierwszego Krasnoluda, który
zbudował i utrzymał Karak, w którym obecnie żyją. Jako iż Krasnoludy czują
wielką dumę w związku z wielką lojalnością własnego ludu, jedynie garstka Dawich
w całej historii świata podjęło się próby uzurpowania tronu Króla Krasnoludów,
rozpętując tym samym wielką wojnę domową między Karakami. Tylko gdy linia
królewska przepada lub traci honor, tron może przejść w ręce innego klanu.
Takie wydarzenie może zakończyć się na wiele różnych sposobów. Tron może objąć
Krasnolud o wysokiej randze, jak Than lub Książe. W historii bywało też tak, że
klan cieszący się w Karaku wielkim szacunkiem i prestiżem ogłaszał się nowym
Królewskim Klanem.
Pod
Królami Krasnoludów rozciąga się klasa szlachciców o różnych stopniach tytułów
i o różnych statusach - zazwyczaj nazywa się ich Thanami. Te Krasnoludy należą
do najstarszych, najbogatszych i najbardziej utalentowanych w całym swoim
Królestwie i zazwyczaj każdy z nich jest przywódcą własnego klanu. Thanowie
składają hołd Królowi i posiadają przywilej piastowania wysokich stanowisk w
Królestwie, jednak ich pozycja nie jest dziedziczna - tytuł Thana jest wydawany
przez Króla na podstawie wielkich umiejętności i w podzięce za zasługi.
Rada Starszych
Edykty
Króla Krasnoludów rzadko są kwestionowane, a sam władca nigdy nie okazuje się
być zwykłym tyranem. By hamować królewskie ambicje władcy i prowadzić go na
trudnej drodze prowadzenia własnego ludu, Rada Starszych spotyka się z Królem
za każdym razem, gdy trzeba podjąć trudną decyzję. Rada składa się z
najmądrzejszych, najstarszych i najbogatszych Długobrodych danej twierdzy, oraz
z wysokich kapłanów Bogów-Przodków, mistrzów wielkich gildii i innych
szanowanych osób, jak na przykład królewski skarbnik.
Królowa
(lub najstarsza Krasnoludzica na terenie twierdzy w momencie nieobecności
Królowej) również uczestniczy w tych spotkaniach, gdzie jej zadaniem jest
łagodzenie temperamentu zgromadzonych Krasnoludów; powszechnie wierzy się, że
Krasnoludy są o wiele mniej skłonne do kłótni w obecności damy. Jeśli rada nie
dojdzie do wspólnego konsensusu, powstały impas rozwiązuje się poprzez
głosowanie. Moc głosu danego starszego jest zależna od jego bogactwa - im
więcej złota, tym ważniejszy jest głos. Zazwyczaj głos Króla jest w stanie
przeważyć nad głosami wszystkich starszych razem wziętych z uwagi na wielkie
królewskie skarbce, jednak działanie wbrew woli połączonej mądrości jego rady
jest uważane za niemądre.
Religia
“Jestem
Krasnoludem! Mój honor jest moim życiem i bez niego jestem nikim… Stanę się
Zabójcą… Będę szukał odkupienia w oczach moich przodków… Stanę się śmiercią
moich wrogów… Dopóki nie stanę przed tym, który odbierze mi życie i wstyd.”
~ Przysięga Kultu Zabójców Grimnira
W
przeciwieństwie do popularnych wierzeń, Krasnoludy nie czczą określonych
świętych bóstw ani nie posiadają zorganizowanej religii, a zamiast tego ich
wierzenia opierają się o oddawanie czci ich starożytnym przodkom. Wierzą, że
duchy ich przodków nieustannie nad nimi czuwają i prowadzą ich ku większym
celom, mającym pomóc całej rasie Krasnoludów. Krasnoludzkie społeczeństwa
często budowane są właśnie wokół tych zasad - najstarszy Krasnolud w danej
grupie często cieszy się największym szacunkiem w całym społeczeństwie. Jeśli
bardzo stary i szanowany Krasnolud umrze, społeczeństwo w którym żył wspólnie
wyrzeźbi mu monumentalny grób, by oddać cześć swojemu przodkowi. Podobnie to
właśnie najstarsze relikty i skarby są najcenniejsze i stanowią symbol
starożytnej potęgi Krasnoludów.
Mówi
się, że niegdyś istniał cały panteon potężnych bóstw, który poprowadził lud
Krasnoludów do ich nowych domów w Górach Krańca Świata. Choć w Khazalidzkim
istnieje wiele określeń na ów panteon, to wielu obcym bóstwa Krasnoludów znane
są jako Bogowie-Przodkowie. Według samych Krasnoludów, bóstwa te były jednymi z
pierwszych Krasnoludów w historii, wykutymi z górskich skał i zrodzonymi z
samego kamienia. Zamiast oddawać im cześć na wzór innych ras i ich bóstw,
Krasnoludy zwyczajnie postrzegają te święte istoty jako żywych przodków. W
zasadzie, w Górskim Królestwie mawia się, że sam Wysoki Król jest bezpośrednim
potomkiem Grungniego i Valayi, najważniejszych Bogów-Przodków. Przez lata,
Przodkowie ostatecznie zgromadzili wokół siebie podobnie myślących
indywidualistów, czego dalekosiężnym skutkiem było powstanie pół-religijnych
Kultów, z których najbardziej wybitnym jest Kult Zabójców Grimnira.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz