https://youtu.be/dkvwnu8cqS4
Główni Bogowie-Przodkowie
Choć każdy z Bogów-Przodków według
tradycji zasługuje na taką samą cześć, powszechną wiedzą jest fakt, że
Krasnoludy czczą trzech z nich z o wiele większym oddaniem niż innych:
- Grungni
“Na Trzpień
Grungniego!”
~ Popularne powiedzenie Krasnoludów.
Grungni
jest Bogiem-Przodkiem Kopalni i Rzemieślników. Traktowany jest niczym ojciec
całej rasy Krasnoludów. To on miał przekazać pierwszym Krasnoludom jak kopać
głęboko pod ziemią oraz jak wydobywać żyły kopalnych surowców i kowalski metal.
To
jemu przypisuje się przekazanie Krasnoludom wszystkich umiejętności, z których
dziś jego dzieci słyną na całym świecie. Według wiedzy Krasnoludów, Grungni
stworzył część z najpotężniejszych artefaktów Krasnoludów, włączając w to Tron
Władzy. Dzięki przewidzeniu przybycia Chaosu, Grungni poprowadził Krasnoludy w
bezpieczne regiony świata, a gdy nastał odpowiedni czas, poprowadził swój lud w
licznej armii do starcia ze sługami Chaosu celem uratowania całego Świata. Jest
również mężem Valayi.
Grungni
przedstawiany jest jako męski Krasnolud, całkowicie przykryty kolczugą. Ma on
rozwidloną, żelazno-szarą brodę sięgającą stóp. Zazwyczaj nosi górniczy kilof,
jednak w jego wyobrażeniach czysto batalistycznych jest uzbrojony w runiczny
młot wojenny Drongrundum (“Młot
Gromu”).
Symbol
Głównym
symbolem Grungniego jest kilof. Reprezentuje on narzędzie, którym Grungni
otworzył podziemny świat dla Krasnoludów. Niekiedy przedstawia się go w hełmie
z długą, rozwidloną brodą. Klerycy tego Boga-Przodka ubierają czarno-szare
szaty, chcąc jak najwierniej odwzorować obraz czarnego lub srebrnego kilofa.
Ich szaty są dodatkowo udekorowane runą Grungniego w okolicach piersi.
Kult
Grungni
jest czczony przez Krasnoludy na całym Starym Świecie i w Norsce u boku
starożytnych postaci każdego klanu. W szczególności modlą się do niego
rzemieślnicy i górnicy. Jest to najbardziej znany ludzkości Bóg-Przodek
Krasnoludów, cieszący się największą liczbą ludzkich czcicieli w Imperium, w
szczególności w społeczeństwach
rzemieślników. W Imperialnym mieście Nuln postawiono mu nawet świątynię.
W
mieście Tobaro, Grungni występuje pod tileańską wersją swojego imienia - il
Grungnio, choć jego zasady i doktryny pozostają niezmienne. Bóg Krasnoludów
jest czczony w różnych częściach miasta - i to nie tylko przez tobarańskie
Krasnoludy - w szczególności w tunelach i na ulicach Trafuro.
Podarki
na rzecz Grungniego to zazwyczaj przykłady starannej sztuki kamieniarzy, kowali
i płatnerzy.
Świątynie
Największa
świątynia Grungniego jest zlokalizowana w Karak Azul, największym centrum
kowalstwa w Karaz Ankor. Wysoka Świątynia i miejsce kultu Grungniego znajduje
się jednak w samym Karaz-a-Karak. Wszystkie inne świątynie podlegają pod
decyzje Wysokiej Świątyni. Każda Twierdza Krasnoludów i krasnoludzka osada w
Starym Świecie i w Norsce ma swoją świątynie Grungniego. W Twierdzach,
świątynia zazwyczaj przylega do sali audiencyjnej i jest hojnie udekorowana.
Ściany świątyń poświęconych Grungniemu przedstawiają sceny z Krasnoludzkich
mitów. Na dalekim końcu każdej jego świątyni, statuy Grungniego stoją po obu
stronach podestu, na którym po obu jego stronach stoją mównice. W linii
rozciągającej się przed podestem stawiane są kamienne ławki. W ludzkich
miastach o większej populacji Krasnoludów, Grungniemu stawiane są podziemne świątynie.
Zazwyczaj lokalizuje się je dokładnie pod lub obok siedziby Gildii
Krasnoludzkich Inżynierów.
Przyjaciele i Wrogowie
Kult
Grungniego ma dobre relacje z innymi kultami panteonu Krasnoludów i z ludzkich
kultem Sigmara. Dodatkowo, jego członkowie szanują Starą Wiarę i kulty
Niziołków. Kult jest neutralny wobec kultów Starego Świata, jednak kieruje się
antypatią wobec kultów Elfów. Jak można przypuszczać, kult Grungniego jest
wrogi przeciwnikom rasy Krasnoludów, w szczególności Zielonoskórym i czcicielom
sił Chaosu.
Święta
Główne
święta ku czci Grungniego odprawiane są co sto dni (trzydziestego trzeciego
Pflugzeitu, trzydziestego trzeciego Vorgeheimu, trzydziestego trzeciego
Vorhexenu Imperialnego Kalendarza itd.). Dodatkowo, dziewięć mniejszych
festiwali jest organizowanych między głównymi świętami.
Rekrutacja Kultu - Kult Grungniego jest otwarty dla
każdego dorosłego Krasnoluda.
Zasady
Wszyscy
nowicjusze i klerycy Grungniego muszą postępować zgodnie z następującymi
zasadami:
● Zawsze podnoś reputację swojego
klanu solidną pracą.
● Zawsze upewniaj się, że struktura tuneli
i komnat jest dobrze wykonana.
● Nadzoruj naprawę przy każdej
strukturze, kiedy stanie się niebezpieczna.
● W kopalni zawsze pracuj tak, by
wydobyć z niej wszystkie wartościowe surowce i cenne kamienie, by wzmocnić
dobrą sytuację klanu i rasy.
● Nigdy nie marnuj mineralnego
bogactwa ziemi.
● Nigdy nie składaj broni przed
Goblinami i całym ich rodzajem.
● Nigdy nie odrzucaj okazji do
odzyskania władzy nad Twierdzą, która upadła przed wrogiem.
● Nigdy nie przegap okazji do zabicia
Krasnoludów Chaosu, jako że ich ciągła egzystencja obdziera rasę z honoru i
daje jej wstyd.
Próby
Próby
ustanowione przez Grungniego często nawiązują do oczyszczania starych twierdz
Krasnoludów z Orków, Goblinów, Skavenów i innych podłych stworzeń. Inne próby
mogą opiewać w starania nad rozszerzeniem istniejących Karaków tak, by Twierdza
zyskała dostęp do nowo odkrytych depozytów cennego minerału, lub do nowego
źródła podziemnej wody, oraz budowę lub poszerzenie świątyni poświęconej
Grungniemu.
- Valaya
“Na Kule
Valayi!”
~ Typowe powiedzenie Krasnoludów
Valaya,
Bogini-Przodek Domu i Zdrowia, Uzdrawiania i Browarnictwa jest żoną zarówno
Grungniego jak i Grimnira. Jest założycielką wielu Twierdz Krasnoludów
(włączając w to Karak-a-Karaz i Karak Ośmiu Szczytów). Jest także strażniczką
całej rasy Krasnoludów. To jej przypisuje się pochodzenie kultury i runiczne
pismo Krasnoludów. Gdy Grungni przewidział nadejście sił Chaosu, Valaya
stworzyła specjalną runę, której zadaniem była ochrona Krasnoludów i ich
podziemnych schronień przed niebezpieczną magią zawartą w strukturze Osnowy.
Valaya
jest przedstawiana jako archetyp Krasnoludzkiej kobiety o długich, splecionych
włosach, sięgających jej stóp. Zazwyczaj przedstawia się ją w kolczudze nad
fioletową suknią i z runicznym toporem, Kradskonti
(Niosącym Pokój).
Symbol
Symbolem
najczęściej utożsamianym z Valayą jest tarcza z runiczną reprezentacją
“Królowej Przodków” (Gromthi Rinri).
Innymi jej symbolami są snopy chmielu i stylizowane serce. Klerycy Valayi noszą
fioletowe szaty obszyte złotem i zawieszają sobie na szyi złoty medalion
przedstawiający runy jej kultu.
Kult
Podobnie
jak ma to miejsce w przypadku innych Bogów-Przodków, Valaya jest czczona przez
Krasnoludy w całym Starym Świecie i w Norsce. W szczególności czczą ją zaś rzemieślnicy,
uczeni i lekarze. Składane jej podarki często opiewają w piwo, tarcze i
jedzenie.
Valaya
jest symbolem konceptów ojczyzny i klanu, oraz obszarów filozofii, wobec
których ludzie nie wykazują się ani zrozumieniem, ani empatią - na całym świecie
niezwykle niewielu ludzi czci Valayę.
Świątynie
Wszystkie Twierdze Krasnoludów mają
poświęcone Valayi świątynie. Zazwyczaj są one zlokalizowane w pobliżu komnat
Królowej danego Karaku; największa z nich jest zlokalizowana w Karaz-a-Karak.
Statuy Bogini-Przodka otaczają ołtarz, na którym wierne Krasnoludy składają jej
podarki. Statua po lewej od ołtarza reprezentuje jej pokojowe aspekty - jest
nieuzbrojona, w jednej ręce niesie zdrowego noworodka, a w drugiej wielki kufel
piwa. Druga statua ukazuje Valayę w kolczudze i hełmie, z tarczą wystawioną do
przodu i ze wzniesionym toporem w drugiej ręce. Freski na ścianach świątyni
ukazują sceny z życia Krasnoludów. Kapliczki Valayi zlokalizowane są w każdym
domostwie i warzelni piwa w każdej osadzie Krasnoludów i zazwyczaj są one
utrzymywane przez rezydentów, nie zaś przez kleryków.
Przyjaciele i Wrogowie
Kult
Valayi jest zjednoczony z innymi kultami panteonu Krasnoludów. Utrzymuje
przyjacielskie relacje z kultami Sigmara i Rhyi, oraz ze Starą Wiarą i kultami
Niziołków. Kult jest neutralny wobec kultów Starego Świata i podejrzliwy
względem kultów Elfów. Jak można by przypuszczać, kult jest wrogo nastawiony
wobec wszystkich wrogów Krasnoludów.
Święta i Rekrutacja
Głównymi
świętymi dniami poświęconymi Valayi jest wiosenna i jesienna równonoc. Te dni w
przybliżeniu poświęcane są odpowiednio na zasiew i zbiory plonów potrzebnych do
warzenia piwa. Kult Valayi jest otwarty dla każdego Krasnoluda, który chciałby
mu służyć, jednak najchętniej przyjmowani są tam piwowarzy i uzdrowiciele.
Zasady
Wszyscy
nowicjusze i klerycy Valayi muszą postępować zgodnie z jej nakazami:
● Zawsze zapewnij pomoc rannemu lub
choremu Krasnoludowi.
● Zawsze wspomagaj swoich
Krasnoludzkich przyjaciół w potrzebie.
● Zawsze zwracaj uwagę na potrzeby
młodych.
● Zawsze chroń Krasnoludy przed
krzywdą, w szczególności przed krzywdą zadawaną przez wrogów Krasnoludów.
● Nigdy nie pozwól, by Krasnoludzkie
piwo dostało się w ręce wrogów, chyba, że w ten sposób uratujesz życie
Krasnoluda.
● Nigdy świadomie nie sprzedawaj i nie
rozprowadzaj zepsutego piwa.
Próby
Próby Valayi zazwyczaj opiewają w
opiekę nad chorymi i niedołężnymi w odizolowanych osadach i społecznościach
górniczych. Niekiedy próby Valayi zmuszają Krasnoludy do podróży w dzicz, gdzie
o wiele łatwiej jest im zgromadzić rzadkie rośliny lecznicze lub zlokalizować
odpowiednie miejsce pod budowę nowej osady.
- Grimnir
“Na Brodę
Grimnira!”
~ Typowe powiedzenie Krasnoludów.
~ Typowe powiedzenie Krasnoludów.
Grimnir
jest bratem Grungniego i drugim mężem Valayi. Jest patronem wojowników, a w
szczególności Zabójców. W czasie starożytnej migracji Krasnoludów, Grimnir
chronił swoje dzieci przed zagrożeniami ze strony Gigantów, Smoków i Trolli,
jednak przybycie Chaosu sprowadziło nowe zagrożenia. Dzierżąc dwa wielkie
topory wykute przez Grungniego, Grimnir poprowadził Krasnoludy do walki z
demonicznymi abominacjami. Po dowiedzeniu się o istnieniu Bramy Osnowy, przez
którą siły Chaosu przedostawały się do świata śmiertelników, Grimnir postanowił
odnaleźć tę strukturę i zamknąć ją gołymi rękami, nawet wbrew radom Grungniego i
Valayi. Ogolił głowę, nie licząc paska włosów idącego przez środek jego
czaszki, który przefarbował na pomarańczowo i ułożył w stylowy irokez przy
pomocy zwierzęcego tłuszczu. Następnie wytatuował ciało wyszukanymi wzorami, w
które wpisał swoją osobistą runę. Wszystkie odarte z honoru Krasnoludy
wstępujące w szeregi kultu Zabójcy przechodzą ten sam proces aż po dziś dzień.
Oddając
jeden ze swoich toporów własnemu synowi, Morgrimowi, Grimnir udał się na
północ, podśpiewując pod nosem swoją pieśń śmierci. Morgrim podążył za nim,
choć ojciec wyraźnie kazał mu zawrócić. W pobliżu Norski, Grimnir zabił
marudzącego tam Smoka, Glammendriinga. Choć po bitwie została mu blizna,
Grimnir odciął Smoku pazur i użył go do zrobienia sobie następnych tatuaży, co
miało być ostatnim rytuałem i przygotowaniem do nadchodzącej walki. Po wzięciu
udziału w bankiecie zorganizowanym na jego cześć w jednej z oblężonych Twierdz
Krasnoludów z Norski, Grimnir i Morgrim ruszyli dalej.
Na
skraju Pustkowi Chaosu, ojciec i syn stoczyli walkę z Demonicznym Księciem
Kragen’ome’nanthal’em, uczniem Khorna. Starcie trwało trzy dni. Będąc na
granicy życia i śmierci, krwawiąc z wielu ran, Grimnir zadał Demonicznemu
Księciu zabójcze uderzenie, biorąc na siebie pełnię gniewu Khorna. Po
odpocznięciu, Grimnir nakazał Morgrimowi powrót do domu, gdzie miał zająć jego
miejsce jako obrońca Krasnoludów. Morgrim obserwował ojca, jak ten znikał we
mgle utrzymującej się nad pustkowiami Chaosu. Po Grimnirze nie został nawet
ślad, a same Krasnoludy nigdy o tym nie rozmawiają.
Grimnira
przedstawia się jako muskularnego Krasnoluda. Jego ciało jest pokryte tatuażami
i rytualnymi bliznami, a włosy ma ułożone w pomarańczowego irokeza. Zazwyczaj
przedstawia się go również obwieszonego biżuterią Zabójcy. Za zbroję służy mu
kolczuga, a za broń jego topór Az-Dreugidum
(Topór Wojenny Zguby).
Symbole
Głównym
symbolem Grimnira jest jego topór o podwójnym ostrzu, jedna z ulubionych broni
Zabójców Krasnoludów. Klerycy Grimnira ubierają się tylko w proste spodnie,
chcąc, by świat widział ich tatuaże i runę Grimnira. Jego kultyści układają też
włosy tak, by jak najbardziej go przypominać - Zabójcy noszą pomarańczowe
irokezy.
Kult
Wszyscy
wojownicy Krasnoludów w Starym Świecie i Norsce czczą Grimnira. Szczególnie
kochają go zaś Zabójcy i inni żołnierze Krasnoludów.
Podarki
na rzecz Grimnira to zazwyczaj topory i złota biżuteria. Innym, dobrym pomysłem
na dar dla Grimnira jest rozwiązywanie starych uraz.
Choć
koncept Boga-Wojownika jest ludziom dobrze znany, to koncept Zabójców - oraz
Boga Zabójcy - jest ludziom kompletnie obcy.
Świątynie
Największa
świątynia Grimnira jest zlokalizowana w Karaz-a-Karak. Świątynia Zabójców w
Karak Kadrin jest co prawda większa, jednak tam mogą wchodzić wyłącznie
Zabójcy. Świątynia w Karaz-a-Karak jest zdominowana przez wielki pomnik
Grimnira, przedstawiający go tak, jak zapamiętały go Krasnoludy przed jego
podróżą na północ. Ściany świątyni są ozdobione reliefami przedstawiającymi
historię czynów Grimnira w czasie jego podróży, tak, jak opowiedział ją
Morgrim. Inna jego wielka świątynia leży w zrujnowanej części Karaku Ośmiu
Szczytów, do której Krasnoludy wciąż nie mają dostępu. Wielu Zabójców próbowało
szczęścia w próbie odbicia świątyni, jednak jak do tej pory żadnemu z nich się
nie udało.
Przyjaciele i wrogowie
Kult
Grimnira jest przyjacielsko nastawiony do wszystkich kultów Krasnoludów, ale
szczególną sympatią darzy kult Grungniego. Nie ma on znaczących relacji z
kultami innych ras, ale szanuje Kult Sigmara, zarówno jako kult wojowników oraz
z uwagi na Krasnoludzki dług honoru wobec Sigmara. Kult jest wrogi wszelkim
wrogom Krasnoludów.
Święte Dni
Grimnir
nie ma poświęconych jego osobie świętych dni; festiwale ku jego czci mają
miejsce przed bitwą i po zwycięstwie.
Rekrutacja
Kult
Grimnira jest otwarty dla wszystkich wojowników Krasnoludów i Zabójców. By
wstąpić w szeregi kultu jako nowicjusz, aplikujący musi być tylko wojownikiem.
Zasady
Jedynym
ograniczeniem dla Zabójców jest przymus stawania do walki, w której szanse na
honorową śmierć są więcej niż prawdopodobne. Jakiekolwiek tchórzostwo w obliczu
przeważających sił wroga odbiera Zabójcy resztki jego honoru.
Zasady dla wojowników, nowicjuszy i
kleryków Grimnira są mniej surowe i brzmią następująco:
● Zawsze uderzaj, gdy dowódca wyda ci
rozkaz.
● Pozostań zwarty w obronie, kiedy
tylko wróg atakuje ze wzmocnioną energią.
● Zawsze pomagaj poległemu w walce
kamratowi.
● Utrzymaj pole bitwy, niezależnie od
wyniku konfliktu.
● Zabij tak wielu wrogów Krasnoludów,
jak to tylko możliwe.
Próby
Grimnir
nie żąda od swoich Zabójców niczego; ich misja osiągnięcia heroicznej śmierci
jest próbą ich odkupienia się w oczach ich boga. Próby Grimnira, przeznaczone
dla jego wojowników, najczęściej obejmują polowanie i niszczenie oddziałów
Orkowych maruderów, Skavenów i band sług Chaosu.
Pomniejsi Bogowie-Przodkowie
Choć
są mniej znani, ci Bogowie są nie mniej uważani za największych Przodków całej
rasy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz