niedziela, 12 stycznia 2020

Warhammer Fantasy - Krasnoludy cz8



https://youtu.be/dkvwnu8cqS4


Główni Bogowie-Przodkowie
           
Choć każdy z Bogów-Przodków według tradycji zasługuje na taką samą cześć, powszechną wiedzą jest fakt, że Krasnoludy czczą trzech z nich z o wiele większym oddaniem niż innych:

  1. Grungni

“Na Trzpień Grungniego!”
~ Popularne powiedzenie Krasnoludów.

            Grungni jest Bogiem-Przodkiem Kopalni i Rzemieślników. Traktowany jest niczym ojciec całej rasy Krasnoludów. To on miał przekazać pierwszym Krasnoludom jak kopać głęboko pod ziemią oraz jak wydobywać żyły kopalnych surowców i kowalski metal.
            To jemu przypisuje się przekazanie Krasnoludom wszystkich umiejętności, z których dziś jego dzieci słyną na całym świecie. Według wiedzy Krasnoludów, Grungni stworzył część z najpotężniejszych artefaktów Krasnoludów, włączając w to Tron Władzy. Dzięki przewidzeniu przybycia Chaosu, Grungni poprowadził Krasnoludy w bezpieczne regiony świata, a gdy nastał odpowiedni czas, poprowadził swój lud w licznej armii do starcia ze sługami Chaosu celem uratowania całego Świata. Jest również mężem Valayi.
            Grungni przedstawiany jest jako męski Krasnolud, całkowicie przykryty kolczugą. Ma on rozwidloną, żelazno-szarą brodę sięgającą stóp. Zazwyczaj nosi górniczy kilof, jednak w jego wyobrażeniach czysto batalistycznych jest uzbrojony w runiczny młot wojenny Drongrundum (“Młot Gromu”).

Symbol

            Głównym symbolem Grungniego jest kilof. Reprezentuje on narzędzie, którym Grungni otworzył podziemny świat dla Krasnoludów. Niekiedy przedstawia się go w hełmie z długą, rozwidloną brodą. Klerycy tego Boga-Przodka ubierają czarno-szare szaty, chcąc jak najwierniej odwzorować obraz czarnego lub srebrnego kilofa. Ich szaty są dodatkowo udekorowane runą Grungniego w okolicach piersi.

Kult

            Grungni jest czczony przez Krasnoludy na całym Starym Świecie i w Norsce u boku starożytnych postaci każdego klanu. W szczególności modlą się do niego rzemieślnicy i górnicy. Jest to najbardziej znany ludzkości Bóg-Przodek Krasnoludów, cieszący się największą liczbą ludzkich czcicieli w Imperium, w szczególności w społeczeństwach  rzemieślników. W Imperialnym mieście Nuln postawiono mu nawet świątynię.
            W mieście Tobaro, Grungni występuje pod tileańską wersją swojego imienia - il Grungnio, choć jego zasady i doktryny pozostają niezmienne. Bóg Krasnoludów jest czczony w różnych częściach miasta - i to nie tylko przez tobarańskie Krasnoludy - w szczególności w tunelach i na ulicach Trafuro.
            Podarki na rzecz Grungniego to zazwyczaj przykłady starannej sztuki kamieniarzy, kowali i płatnerzy.

Świątynie

            Największa świątynia Grungniego jest zlokalizowana w Karak Azul, największym centrum kowalstwa w Karaz Ankor. Wysoka Świątynia i miejsce kultu Grungniego znajduje się jednak w samym Karaz-a-Karak. Wszystkie inne świątynie podlegają pod decyzje Wysokiej Świątyni. Każda Twierdza Krasnoludów i krasnoludzka osada w Starym Świecie i w Norsce ma swoją świątynie Grungniego. W Twierdzach, świątynia zazwyczaj przylega do sali audiencyjnej i jest hojnie udekorowana. Ściany świątyń poświęconych Grungniemu przedstawiają sceny z Krasnoludzkich mitów. Na dalekim końcu każdej jego świątyni, statuy Grungniego stoją po obu stronach podestu, na którym po obu jego stronach stoją mównice. W linii rozciągającej się przed podestem stawiane są kamienne ławki. W ludzkich miastach o większej populacji Krasnoludów, Grungniemu stawiane są podziemne świątynie. Zazwyczaj lokalizuje się je dokładnie pod lub obok siedziby Gildii Krasnoludzkich Inżynierów.

Przyjaciele i Wrogowie

            Kult Grungniego ma dobre relacje z innymi kultami panteonu Krasnoludów i z ludzkich kultem Sigmara. Dodatkowo, jego członkowie szanują Starą Wiarę i kulty Niziołków. Kult jest neutralny wobec kultów Starego Świata, jednak kieruje się antypatią wobec kultów Elfów. Jak można przypuszczać, kult Grungniego jest wrogi przeciwnikom rasy Krasnoludów, w szczególności Zielonoskórym i czcicielom sił Chaosu.

Święta

            Główne święta ku czci Grungniego odprawiane są co sto dni (trzydziestego trzeciego Pflugzeitu, trzydziestego trzeciego Vorgeheimu, trzydziestego trzeciego Vorhexenu Imperialnego Kalendarza itd.). Dodatkowo, dziewięć mniejszych festiwali jest organizowanych między głównymi świętami.

Rekrutacja Kultu - Kult Grungniego jest otwarty dla każdego dorosłego Krasnoluda.

Zasady

            Wszyscy nowicjusze i klerycy Grungniego muszą postępować zgodnie z następującymi zasadami:
       Zawsze podnoś reputację swojego klanu solidną pracą.
       Zawsze upewniaj się, że struktura tuneli i komnat jest dobrze wykonana.
       Nadzoruj naprawę przy każdej strukturze, kiedy stanie się niebezpieczna.
       W kopalni zawsze pracuj tak, by wydobyć z niej wszystkie wartościowe surowce i cenne kamienie, by wzmocnić dobrą sytuację klanu i rasy.
       Nigdy nie marnuj mineralnego bogactwa ziemi.
       Nigdy nie składaj broni przed Goblinami i całym ich rodzajem.
       Nigdy nie odrzucaj okazji do odzyskania władzy nad Twierdzą, która upadła przed wrogiem.
       Nigdy nie przegap okazji do zabicia Krasnoludów Chaosu, jako że ich ciągła egzystencja obdziera rasę z honoru i daje jej wstyd.

Próby

            Próby ustanowione przez Grungniego często nawiązują do oczyszczania starych twierdz Krasnoludów z Orków, Goblinów, Skavenów i innych podłych stworzeń. Inne próby mogą opiewać w starania nad rozszerzeniem istniejących Karaków tak, by Twierdza zyskała dostęp do nowo odkrytych depozytów cennego minerału, lub do nowego źródła podziemnej wody, oraz budowę lub poszerzenie świątyni poświęconej Grungniemu.

  1. Valaya

“Na Kule Valayi!”
~ Typowe powiedzenie Krasnoludów

            Valaya, Bogini-Przodek Domu i Zdrowia, Uzdrawiania i Browarnictwa jest żoną zarówno Grungniego jak i Grimnira. Jest założycielką wielu Twierdz Krasnoludów (włączając w to Karak-a-Karaz i Karak Ośmiu Szczytów). Jest także strażniczką całej rasy Krasnoludów. To jej przypisuje się pochodzenie kultury i runiczne pismo Krasnoludów. Gdy Grungni przewidział nadejście sił Chaosu, Valaya stworzyła specjalną runę, której zadaniem była ochrona Krasnoludów i ich podziemnych schronień przed niebezpieczną magią zawartą w strukturze Osnowy.
            Valaya jest przedstawiana jako archetyp Krasnoludzkiej kobiety o długich, splecionych włosach, sięgających jej stóp. Zazwyczaj przedstawia się ją w kolczudze nad fioletową suknią i z runicznym toporem, Kradskonti (Niosącym Pokój).

Symbol

            Symbolem najczęściej utożsamianym z Valayą jest tarcza z runiczną reprezentacją “Królowej Przodków” (Gromthi Rinri). Innymi jej symbolami są snopy chmielu i stylizowane serce. Klerycy Valayi noszą fioletowe szaty obszyte złotem i zawieszają sobie na szyi złoty medalion przedstawiający runy jej kultu.
           
Kult
            Podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych Bogów-Przodków, Valaya jest czczona przez Krasnoludy w całym Starym Świecie i w Norsce. W szczególności czczą ją zaś rzemieślnicy, uczeni i lekarze. Składane jej podarki często opiewają w piwo, tarcze i jedzenie.
            Valaya jest symbolem konceptów ojczyzny i klanu, oraz obszarów filozofii, wobec których ludzie nie wykazują się ani zrozumieniem, ani empatią - na całym świecie niezwykle niewielu ludzi czci Valayę.

Świątynie

Wszystkie Twierdze Krasnoludów mają poświęcone Valayi świątynie. Zazwyczaj są one zlokalizowane w pobliżu komnat Królowej danego Karaku; największa z nich jest zlokalizowana w Karaz-a-Karak. Statuy Bogini-Przodka otaczają ołtarz, na którym wierne Krasnoludy składają jej podarki. Statua po lewej od ołtarza reprezentuje jej pokojowe aspekty - jest nieuzbrojona, w jednej ręce niesie zdrowego noworodka, a w drugiej wielki kufel piwa. Druga statua ukazuje Valayę w kolczudze i hełmie, z tarczą wystawioną do przodu i ze wzniesionym toporem w drugiej ręce. Freski na ścianach świątyni ukazują sceny z życia Krasnoludów. Kapliczki Valayi zlokalizowane są w każdym domostwie i warzelni piwa w każdej osadzie Krasnoludów i zazwyczaj są one utrzymywane przez rezydentów, nie zaś przez kleryków.

Przyjaciele i Wrogowie

            Kult Valayi jest zjednoczony z innymi kultami panteonu Krasnoludów. Utrzymuje przyjacielskie relacje z kultami Sigmara i Rhyi, oraz ze Starą Wiarą i kultami Niziołków. Kult jest neutralny wobec kultów Starego Świata i podejrzliwy względem kultów Elfów. Jak można by przypuszczać, kult jest wrogo nastawiony wobec wszystkich wrogów Krasnoludów.

Święta i Rekrutacja

            Głównymi świętymi dniami poświęconymi Valayi jest wiosenna i jesienna równonoc. Te dni w przybliżeniu poświęcane są odpowiednio na zasiew i zbiory plonów potrzebnych do warzenia piwa. Kult Valayi jest otwarty dla każdego Krasnoluda, który chciałby mu służyć, jednak najchętniej przyjmowani są tam piwowarzy i uzdrowiciele.

Zasady

            Wszyscy nowicjusze i klerycy Valayi muszą postępować zgodnie z jej nakazami:
       Zawsze zapewnij pomoc rannemu lub choremu Krasnoludowi.
       Zawsze wspomagaj swoich Krasnoludzkich przyjaciół w potrzebie.
       Zawsze zwracaj uwagę na potrzeby młodych.
       Zawsze chroń Krasnoludy przed krzywdą, w szczególności przed krzywdą zadawaną przez wrogów Krasnoludów.
       Nigdy nie pozwól, by Krasnoludzkie piwo dostało się w ręce wrogów, chyba, że w ten sposób uratujesz życie Krasnoluda.
       Nigdy świadomie nie sprzedawaj i nie rozprowadzaj zepsutego piwa.

Próby

Próby Valayi zazwyczaj opiewają w opiekę nad chorymi i niedołężnymi w odizolowanych osadach i społecznościach górniczych. Niekiedy próby Valayi zmuszają Krasnoludy do podróży w dzicz, gdzie o wiele łatwiej jest im zgromadzić rzadkie rośliny lecznicze lub zlokalizować odpowiednie miejsce pod budowę nowej osady.

  1. Grimnir

“Na Brodę Grimnira!”
~ Typowe powiedzenie Krasnoludów.

            Grimnir jest bratem Grungniego i drugim mężem Valayi. Jest patronem wojowników, a w szczególności Zabójców. W czasie starożytnej migracji Krasnoludów, Grimnir chronił swoje dzieci przed zagrożeniami ze strony Gigantów, Smoków i Trolli, jednak przybycie Chaosu sprowadziło nowe zagrożenia. Dzierżąc dwa wielkie topory wykute przez Grungniego, Grimnir poprowadził Krasnoludy do walki z demonicznymi abominacjami. Po dowiedzeniu się o istnieniu Bramy Osnowy, przez którą siły Chaosu przedostawały się do świata śmiertelników, Grimnir postanowił odnaleźć tę strukturę i zamknąć ją gołymi rękami, nawet wbrew radom Grungniego i Valayi. Ogolił głowę, nie licząc paska włosów idącego przez środek jego czaszki, który przefarbował na pomarańczowo i ułożył w stylowy irokez przy pomocy zwierzęcego tłuszczu. Następnie wytatuował ciało wyszukanymi wzorami, w które wpisał swoją osobistą runę. Wszystkie odarte z honoru Krasnoludy wstępujące w szeregi kultu Zabójcy przechodzą ten sam proces aż po dziś dzień.
            Oddając jeden ze swoich toporów własnemu synowi, Morgrimowi, Grimnir udał się na północ, podśpiewując pod nosem swoją pieśń śmierci. Morgrim podążył za nim, choć ojciec wyraźnie kazał mu zawrócić. W pobliżu Norski, Grimnir zabił marudzącego tam Smoka, Glammendriinga. Choć po bitwie została mu blizna, Grimnir odciął Smoku pazur i użył go do zrobienia sobie następnych tatuaży, co miało być ostatnim rytuałem i przygotowaniem do nadchodzącej walki. Po wzięciu udziału w bankiecie zorganizowanym na jego cześć w jednej z oblężonych Twierdz Krasnoludów z Norski, Grimnir i Morgrim ruszyli dalej.
            Na skraju Pustkowi Chaosu, ojciec i syn stoczyli walkę z Demonicznym Księciem Kragen’ome’nanthal’em, uczniem Khorna. Starcie trwało trzy dni. Będąc na granicy życia i śmierci, krwawiąc z wielu ran, Grimnir zadał Demonicznemu Księciu zabójcze uderzenie, biorąc na siebie pełnię gniewu Khorna. Po odpocznięciu, Grimnir nakazał Morgrimowi powrót do domu, gdzie miał zająć jego miejsce jako obrońca Krasnoludów. Morgrim obserwował ojca, jak ten znikał we mgle utrzymującej się nad pustkowiami Chaosu. Po Grimnirze nie został nawet ślad, a same Krasnoludy nigdy o tym nie rozmawiają.
            Grimnira przedstawia się jako muskularnego Krasnoluda. Jego ciało jest pokryte tatuażami i rytualnymi bliznami, a włosy ma ułożone w pomarańczowego irokeza. Zazwyczaj przedstawia się go również obwieszonego biżuterią Zabójcy. Za zbroję służy mu kolczuga, a za broń jego topór Az-Dreugidum (Topór Wojenny Zguby).

Symbole

            Głównym symbolem Grimnira jest jego topór o podwójnym ostrzu, jedna z ulubionych broni Zabójców Krasnoludów. Klerycy Grimnira ubierają się tylko w proste spodnie, chcąc, by świat widział ich tatuaże i runę Grimnira. Jego kultyści układają też włosy tak, by jak najbardziej go przypominać - Zabójcy noszą pomarańczowe irokezy.

Kult

            Wszyscy wojownicy Krasnoludów w Starym Świecie i Norsce czczą Grimnira. Szczególnie kochają go zaś Zabójcy i inni żołnierze Krasnoludów.
            Podarki na rzecz Grimnira to zazwyczaj topory i złota biżuteria. Innym, dobrym pomysłem na dar dla Grimnira jest rozwiązywanie starych uraz.
            Choć koncept Boga-Wojownika jest ludziom dobrze znany, to koncept Zabójców - oraz Boga Zabójcy - jest ludziom kompletnie obcy.

Świątynie

            Największa świątynia Grimnira jest zlokalizowana w Karaz-a-Karak. Świątynia Zabójców w Karak Kadrin jest co prawda większa, jednak tam mogą wchodzić wyłącznie Zabójcy. Świątynia w Karaz-a-Karak jest zdominowana przez wielki pomnik Grimnira, przedstawiający go tak, jak zapamiętały go Krasnoludy przed jego podróżą na północ. Ściany świątyni są ozdobione reliefami przedstawiającymi historię czynów Grimnira w czasie jego podróży, tak, jak opowiedział ją Morgrim. Inna jego wielka świątynia leży w zrujnowanej części Karaku Ośmiu Szczytów, do której Krasnoludy wciąż nie mają dostępu. Wielu Zabójców próbowało szczęścia w próbie odbicia świątyni, jednak jak do tej pory żadnemu z nich się nie udało.

Przyjaciele i wrogowie

            Kult Grimnira jest przyjacielsko nastawiony do wszystkich kultów Krasnoludów, ale szczególną sympatią darzy kult Grungniego. Nie ma on znaczących relacji z kultami innych ras, ale szanuje Kult Sigmara, zarówno jako kult wojowników oraz z uwagi na Krasnoludzki dług honoru wobec Sigmara. Kult jest wrogi wszelkim wrogom Krasnoludów.

Święte Dni

            Grimnir nie ma poświęconych jego osobie świętych dni; festiwale ku jego czci mają miejsce przed bitwą i po zwycięstwie.

Rekrutacja

            Kult Grimnira jest otwarty dla wszystkich wojowników Krasnoludów i Zabójców. By wstąpić w szeregi kultu jako nowicjusz, aplikujący musi być tylko wojownikiem.

Zasady

            Jedynym ograniczeniem dla Zabójców jest przymus stawania do walki, w której szanse na honorową śmierć są więcej niż prawdopodobne. Jakiekolwiek tchórzostwo w obliczu przeważających sił wroga odbiera Zabójcy resztki jego honoru.
Zasady dla wojowników, nowicjuszy i kleryków Grimnira są mniej surowe i brzmią następująco:
       Zawsze uderzaj, gdy dowódca wyda ci rozkaz.
       Pozostań zwarty w obronie, kiedy tylko wróg atakuje ze wzmocnioną energią.
       Zawsze pomagaj poległemu w walce kamratowi.
       Utrzymaj pole bitwy, niezależnie od wyniku konfliktu.
       Zabij tak wielu wrogów Krasnoludów, jak to tylko możliwe.

Próby

            Grimnir nie żąda od swoich Zabójców niczego; ich misja osiągnięcia heroicznej śmierci jest próbą ich odkupienia się w oczach ich boga. Próby Grimnira, przeznaczone dla jego wojowników, najczęściej obejmują polowanie i niszczenie oddziałów Orkowych maruderów, Skavenów i band sług Chaosu.

Pomniejsi Bogowie-Przodkowie

            Choć są mniej znani, ci Bogowie są nie mniej uważani za największych Przodków całej rasy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK

  20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK klikasz w link i 20% jest twoje :) Ty cieszysz się super cacuszkami i dodatkow...