https://youtu.be/t2A_NQlpQTo
Squaty
Autor:
Grzegorz Heretyk
"Nie lekceważcie Squatów. Przetrwali
przez tysiąclecia odcięci od Imperium i napadani ze wszystkich stron. Ich
determinacja oraz wytrzymałość jest przykładem dla wszystkich."
- Słowa przypisywane Lemanowi Russowi, Prymarsze
Legionu Kosmicznych Wilków (tfu)
Squaty (Homo sapiens rotundus) to krótki, krępy i
odporny fizycznie rodzaj Podludźmi. Posiadają przeważnie średnio 1,4 metra
wzrostu i są przystosowani do życia na planetach posiadających silną
grawitację, które niegdyś osiedlili w pobliżu rdzenia Galaktyki Drogi Mlecznej.
Spośród wszystkich typów Podludzi napotkanych przez Imperium, to właśnie oni
najbardziej przypominali swoim genomem oraz wyglądem typowego człowieka. W
przeszłości Squaci byli potomkami ludzi, którzy skolonizowali światy wokół
rdzenia galaktyki. Owe planety są jednymi z najstarszych w galaktyce i powstały,
gdy jej struktura nie była jeszcze w pełni ustabilizowana. Gatunek Squatów
został ostatecznie zniszczony przez inwazję Tyranidzkiej Floty Roju, która
pochłonęła ich światy pod koniec 41 milenium, choć niektórzy z ocalałych nadal
służą w Astra Militarum, mając nadzieję na zemstę oraz znalezienie sposobu na
odrodzenie swojej rasy.
Przodkowie Squatów, jak to zostało wcześniej
wspomniane, byli ludzkimi kolonistami, którzy dotarli do bogatych w minerały
światów o ciężkiej grawitacji. Położenie tych światów również nie należało do
przypadku, bowiem systemy gwiezdne posiadające powyższe planety znajdowały się
wokół galaktycznego rdzenia. A wszystko to odbywało się w czasie początkowej
ekspansji ludzkości poza Układ Słoneczny Ziemi w Mrocznej Epoce Technologii,
wiele tysiącleci przed pojawieniem się Imperatora Ludzkości i nadejściem Ery
Imperium. Koloniści wybrali bardzo dobry moment, ponieważ bogactwa mineralne
Starej Ziemi (obecnej Terry) zostały w znacznym stopniu wyczerpane. Światy w
galaktycznym jądrze były bogate w rzadkie i strategiczne minerały, jednakże
również w większości przypadków jałowe oraz nieprzystosowane do ludzkiej
kolonizacji, ciemne, bure i ponure (Dopisek tłumacza: Coś jak Mars, skaliste
lub pyłowe pustkowia, tylko o cięższej grawitacji). Grawitacja każdej średnio
osiągała siłę dwu- lub trzykrotnie większą od grawitacji Ziemi, a atmosfery
przypominały cienkie błony lub w ogóle nie istniały. Nawet te planety, które
posiadały atmosferę, były nieustannie nawiedzane przez potężne burze radiacyjne
wytwarzane przez masywną czarną dziurę znajdującą się w jądrze galaktyki.
Po zasiedleniu, planety te stały się bogatymi światami
górniczymi. Koloniści byli zmuszeni stać się samowystarczalni, produkując swoją
własną, podziemną, hydroponicznie uprawianą żywność. Również ze względu na
wrogą naturę powierzchni tych światów, koloniści tworzyli podziemne
społeczeństwa. Podczas długiej izolacji ludzkości spowodowanej burzami osnowy w
Epoce Zamętu, rasa Squatów genetycznie przystosowała się do nowych domów,
ewoluując lub samo-organizując się genetycznie, aby lepiej dopasować się do
środowiska. Stali się o wiele twardszymi, bardziej wytrzymałymi i niskimi
istotami z gęstszym układem szkieletowo-mięśniowym niż ten, który występuje w
podstawowym genomie człowieka. Squaci mieli jednych z najlepszych naukowców oraz
inżynierów w historii, którzy badali granice ludzkiej nauki oraz technologii
bez ograniczeń religijnych czy rytualnych, w przeciwieństwie do ludzi związanych
dogmatami z Adeptus Mechanikus, podążający w tym samym okresie zupełnie inną
drogą na Marsie.
Niektórzy mówią, że prawdziwa historia Squatów
rozpoczęła się w Epoce Zamętu, gdy ich światy zostały odcięte od Terry, ale ich
faktyczne początki znajdują się znacznie wcześniej na osi czasu, w Mrocznej
Epoce Technologii, lub jak Squaci sami nazywają, w Erze Fundacji. Squaty są
czasami nazywane w Imperium "Kosmicznymi Karłami" lub po prostu
"Krasnoludami" z powodu ich niesamowitego podobieństwa do tych
mitycznych stworzeń z nordyckiej mitologii (oraz do Krasnoludów z uniwersum
Warhammer Fantasy, który był popularny pod koniec drugiego oraz na początku
trzeciego millenium). Na wojnie Squaci używali drużyn motocykli wspieranych
przez potężne zapory artyleryjskie z wyjątkowo dużych, superciężkich pojazdów
gąsienicowych, takich jak Land Train, Colossus, Leviathan i Cyklopy oraz
oddziałami wyposażonymi w zbroje o sile podobnych do tych należących do Adeptus
Astartes czy Terminatorów, lecz o konstrukcji podobnych do egzoszkieletów.
Historia
Squatów:
Historia Squatów dzieli się na pięć er, z których każda
charakteryzuje się wielkimi zmianami zarówno w skali galaktycznej jak i w
społeczeństwie Squatów. Ery te obejmują następujące okresy:
Era
Fundacji:
Jest on odpowiednikiem Mrocznej Epoki Technologii, jak
opisywano w imperialnych kronikach. Nie jest to technicznie pierwszy okres w
historii właściwych przedstawicieli rasy Squatów, ponieważ nie rozwinęły one jeszcze
wtedy swoich obecnych form fizycznych, ale jest to czas zakładania kolonii
górniczych, które stały się ich Rodzimymi Światami. Prawie 20.000 standardowych
lat temu, transport międzygwiezdny i komunikacja pomiędzy tymi planetami a Terrą
była stała, co świadczy o znaczeniu tych kolonii dla ludzkiej ojczyzny i
wielkiej federacji planet, którą kiedyś prowadziła. Terra utrzymywała i zaopatrywała
światy górnicze w to, czego nie mogły wyprodukować dla siebie w odpowiednich
ilościach, przede wszystkim w żywność. Ten okres kontaktu i interakcji trwał do
początku Epoki Zamętu.
Era
Izolacji:
Odpowiada wczesnej części Ery Zamętu - około od 16.000
do 18.000 lat terrańskich przed nastaniem 40 millenium. Galaktyczny rdzeń
został odcięty od reszty ludzkiej przestrzeni przez niszczycielskie burze
osnowowy, które wyznaczyły początek Epoki Zamętu i początek narodzin Boga
Chaosu Slaanesha w Immaterium. Wiele światów zostały pochłonięte przez osnowę i
zniknęły na zawsze, podczas gdy inne zostały uwięzione, wrażliwe na wpływy tajemniczych
sił chaosu. Jednakże, większość z nich przeżyła ten straszny okres, chociaż
zostały one oddzielone od Starej Ziemi i wszelki kontakt został utracony z
resztą zamieszkałej przez człowieka galaktyki. W tym czasie izolacji i niebezpieczeństwa
światy Squatów, które wciąż pozostawały w kontakcie między sobą, zaczęły
organizować swoją wzajemną obronę. To właśnie w tym okresie zaczęli oni odnosić
się do swoich światów jako do Światów Rodzimych. Owe planety pozostawały
odizolowane przez tysiące lat, a ich mieszkańcy nauczyli się przetrwać we
wszechświecie, który stawał się coraz bardziej wrogi wobec nich. Te, które
przetrwały, rosły i prosperowały. Osady zostały powiększone i ufortyfikowane w
nie do zdobycia twierdze. Wkrótce opracowano alternatywne technologie, które
miały zrekompensować brak zaopatrzenia z Ziemi. Podczas tego okresu Gildie
Squatów zostały uformowane jako politycznie i kulturowo ważne części
społeczeństwa, a kolonie połączyły się w Ligach utworzonych ze złożonych obietnic
oraz umów handlowych i politycznych. Inżynierowie wykształceni przez gildie
byli prawdziwymi fachowcami, z wiedzą opartą na metodach naukowych, a nie na
dogmatach religijnych Techkapłanów z Adeptus Mechanikus, którzy to z kolei do
dziś niewiele rozumieją na temat prawdziwej nauki (poza wyjątkami, ale to w
większości heretecy lub będący na granicy techherezji jak np. Cawl), na których
opiera się większość technologii, które tak żarliwie gromadzą.
Era
Handlu:
Era Handlu miała miejsce podczas nieznacznego
złagodzenia burz osnowowy, które były znakiem rozpoznawczym Ery Zamętu. Doprowadziło
to do spotkania Squatów z innymi inteligentnymi rasami, w tym Orkami oraz
Eldarami. Na początku Epoki Handlu zaatakowano niektóre twierdze Squatów, ale obcy
szybko zdali sobie sprawę, że Squaci są zdeterminowanymi i wytrwałymi
wojownikami, a handel z nimi jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Squaci w
pełni wykorzystali swoje ogromne bogactwa mineralne, którymi handlowali za
broń, żywność i zaawansowane technologie xeno. Do dziś, rośliny hydroponiczne
Squatów, opracowane z pomocą Eldarów, są jednymi z najbardziej efektywnych
źródeł żywności w Imperium. Squaci pozostali neutralni w licznych konfliktach
pomiędzy Eldarami, a Orkami, utrzymując powiązania handlowe z obiema stronami.
Od czasu do czasu nieuchronnie dochodziło do małych wojen, ale w większości
przypadków złożona struktura traktatów i umów handlowych Squatów utrzymywała
stabilny pokój. O dziwo nawet z Orkami.
Era
Wojen:
Era Handlu trwał prawie trzy tysiące lat, ale w końcu
upadła, gdy ogromna orkowa flota bojowa pod dowództwem Herszta Grunhaga
Rozdzieracza podjęła próbę inwazji na pełną skalę na Światy Rodzime Squatów.
Straty po obu stronach były olbrzymie, a starcia niezwykłe brutalne. Począwszy
od zaciekłych walk w tunelach przez wyrobiska górnicze i krwawe bitwy w podziemnych osadach Squatów. Mimo
swej waleczności przywódcy Podludzi zostali zmuszeni do wysłania wiadomości do
swoich partnerów handlowych – Eldarów, o pomoc przeciwko najeżdżającym ich Orkom,
ale żaden ze światostatków nie raczył nawet odpowiedzieć na wezwania, co
doprowadziło do powstania głębokiej wrogości wśród Squats wobec ich byłych
partnerów handlowych. Era Wojen, jak się okazało, jest uważana przez nich za
najczarniejszy rozdział w ich historii, a podwójna zdrada Orków oraz Eldarów
doprowadziła do powstania kulturowej wrogości do obydwu ras, która trwa po dziś
dzień. Wiele twierdz zostało zniszczonych przez Orków, a tradycyjna ballada
Squatów, znana jako Upadek Imbach, upamiętnia jedno z takich wydarzeń. Nawet w
41. millenium wciąż formowano wyprawy do upadłych światów Squatów z tamtego
okresu w poszukiwaniu zaginionych twierdz, a w owych ekspedycjach często
towarzyszyli Techkapłani Adeptus Mechanikus, chcący odkryć na nowo zaginione
technologie Podludzi. (Tłum.: Mam czasem wrażenie, że AdMech to taki związek
zawodowy hien cmentarnych. Patrzmy również np. wchodzenie bez pukania do
grobowców Nekronów.)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz