środa, 11 marca 2020

Squaty cz1



https://youtu.be/t2A_NQlpQTo


Squaty
Autor: Grzegorz Heretyk

"Nie lekceważcie Squatów. Przetrwali przez tysiąclecia odcięci od Imperium i napadani ze wszystkich stron. Ich determinacja oraz wytrzymałość jest przykładem dla wszystkich."
    - Słowa przypisywane Lemanowi Russowi, Prymarsze Legionu Kosmicznych Wilków (tfu)

Squaty (Homo sapiens rotundus) to krótki, krępy i odporny fizycznie rodzaj Podludźmi. Posiadają przeważnie średnio 1,4 metra wzrostu i są przystosowani do życia na planetach posiadających silną grawitację, które niegdyś osiedlili w pobliżu rdzenia Galaktyki Drogi Mlecznej. Spośród wszystkich typów Podludzi napotkanych przez Imperium, to właśnie oni najbardziej przypominali swoim genomem oraz wyglądem typowego człowieka. W przeszłości Squaci byli potomkami ludzi, którzy skolonizowali światy wokół rdzenia galaktyki. Owe planety są jednymi z najstarszych w galaktyce i powstały, gdy jej struktura nie była jeszcze w pełni ustabilizowana. Gatunek Squatów został ostatecznie zniszczony przez inwazję Tyranidzkiej Floty Roju, która pochłonęła ich światy pod koniec 41 milenium, choć niektórzy z ocalałych nadal służą w Astra Militarum, mając nadzieję na zemstę oraz znalezienie sposobu na odrodzenie swojej rasy.
Przodkowie Squatów, jak to zostało wcześniej wspomniane, byli ludzkimi kolonistami, którzy dotarli do bogatych w minerały światów o ciężkiej grawitacji. Położenie tych światów również nie należało do przypadku, bowiem systemy gwiezdne posiadające powyższe planety znajdowały się wokół galaktycznego rdzenia. A wszystko to odbywało się w czasie początkowej ekspansji ludzkości poza Układ Słoneczny Ziemi w Mrocznej Epoce Technologii, wiele tysiącleci przed pojawieniem się Imperatora Ludzkości i nadejściem Ery Imperium. Koloniści wybrali bardzo dobry moment, ponieważ bogactwa mineralne Starej Ziemi (obecnej Terry) zostały w znacznym stopniu wyczerpane. Światy w galaktycznym jądrze były bogate w rzadkie i strategiczne minerały, jednakże również w większości przypadków jałowe oraz nieprzystosowane do ludzkiej kolonizacji, ciemne, bure i ponure (Dopisek tłumacza: Coś jak Mars, skaliste lub pyłowe pustkowia, tylko o cięższej grawitacji). Grawitacja każdej średnio osiągała siłę dwu- lub trzykrotnie większą od grawitacji Ziemi, a atmosfery przypominały cienkie błony lub w ogóle nie istniały. Nawet te planety, które posiadały atmosferę, były nieustannie nawiedzane przez potężne burze radiacyjne wytwarzane przez masywną czarną dziurę znajdującą się w jądrze galaktyki.
Po zasiedleniu, planety te stały się bogatymi światami górniczymi. Koloniści byli zmuszeni stać się samowystarczalni, produkując swoją własną, podziemną, hydroponicznie uprawianą żywność. Również ze względu na wrogą naturę powierzchni tych światów, koloniści tworzyli podziemne społeczeństwa. Podczas długiej izolacji ludzkości spowodowanej burzami osnowy w Epoce Zamętu, rasa Squatów genetycznie przystosowała się do nowych domów, ewoluując lub samo-organizując się genetycznie, aby lepiej dopasować się do środowiska. Stali się o wiele twardszymi, bardziej wytrzymałymi i niskimi istotami z gęstszym układem szkieletowo-mięśniowym niż ten, który występuje w podstawowym genomie człowieka. Squaci mieli jednych z najlepszych naukowców oraz inżynierów w historii, którzy badali granice ludzkiej nauki oraz technologii bez ograniczeń religijnych czy rytualnych, w przeciwieństwie do ludzi związanych dogmatami z Adeptus Mechanikus, podążający w tym samym okresie zupełnie inną drogą na Marsie.
Niektórzy mówią, że prawdziwa historia Squatów rozpoczęła się w Epoce Zamętu, gdy ich światy zostały odcięte od Terry, ale ich faktyczne początki znajdują się znacznie wcześniej na osi czasu, w Mrocznej Epoce Technologii, lub jak Squaci sami nazywają, w Erze Fundacji. Squaty są czasami nazywane w Imperium "Kosmicznymi Karłami" lub po prostu "Krasnoludami" z powodu ich niesamowitego podobieństwa do tych mitycznych stworzeń z nordyckiej mitologii (oraz do Krasnoludów z uniwersum Warhammer Fantasy, który był popularny pod koniec drugiego oraz na początku trzeciego millenium). Na wojnie Squaci używali drużyn motocykli wspieranych przez potężne zapory artyleryjskie z wyjątkowo dużych, superciężkich pojazdów gąsienicowych, takich jak Land Train, Colossus, Leviathan i Cyklopy oraz oddziałami wyposażonymi w zbroje o sile podobnych do tych należących do Adeptus Astartes czy Terminatorów, lecz o konstrukcji podobnych do egzoszkieletów.

Historia Squatów:
Historia Squatów dzieli się na pięć er, z których każda charakteryzuje się wielkimi zmianami zarówno w skali galaktycznej jak i w społeczeństwie Squatów. Ery te obejmują następujące okresy:

Era Fundacji:
Jest on odpowiednikiem Mrocznej Epoki Technologii, jak opisywano w imperialnych kronikach. Nie jest to technicznie pierwszy okres w historii właściwych przedstawicieli rasy Squatów, ponieważ nie rozwinęły one jeszcze wtedy swoich obecnych form fizycznych, ale jest to czas zakładania kolonii górniczych, które stały się ich Rodzimymi Światami. Prawie 20.000 standardowych lat temu, transport międzygwiezdny i komunikacja pomiędzy tymi planetami a Terrą była stała, co świadczy o znaczeniu tych kolonii dla ludzkiej ojczyzny i wielkiej federacji planet, którą kiedyś prowadziła. Terra utrzymywała i zaopatrywała światy górnicze w to, czego nie mogły wyprodukować dla siebie w odpowiednich ilościach, przede wszystkim w żywność. Ten okres kontaktu i interakcji trwał do początku Epoki Zamętu.

Era Izolacji:
Odpowiada wczesnej części Ery Zamętu - około od 16.000 do 18.000 lat terrańskich przed nastaniem 40 millenium. Galaktyczny rdzeń został odcięty od reszty ludzkiej przestrzeni przez niszczycielskie burze osnowowy, które wyznaczyły początek Epoki Zamętu i początek narodzin Boga Chaosu Slaanesha w Immaterium. Wiele światów zostały pochłonięte przez osnowę i zniknęły na zawsze, podczas gdy inne zostały uwięzione, wrażliwe na wpływy tajemniczych sił chaosu. Jednakże, większość z nich przeżyła ten straszny okres, chociaż zostały one oddzielone od Starej Ziemi i wszelki kontakt został utracony z resztą zamieszkałej przez człowieka galaktyki. W tym czasie izolacji i niebezpieczeństwa światy Squatów, które wciąż pozostawały w kontakcie między sobą, zaczęły organizować swoją wzajemną obronę. To właśnie w tym okresie zaczęli oni odnosić się do swoich światów jako do Światów Rodzimych. Owe planety pozostawały odizolowane przez tysiące lat, a ich mieszkańcy nauczyli się przetrwać we wszechświecie, który stawał się coraz bardziej wrogi wobec nich. Te, które przetrwały, rosły i prosperowały. Osady zostały powiększone i ufortyfikowane w nie do zdobycia twierdze. Wkrótce opracowano alternatywne technologie, które miały zrekompensować brak zaopatrzenia z Ziemi. Podczas tego okresu Gildie Squatów zostały uformowane jako politycznie i kulturowo ważne części społeczeństwa, a kolonie połączyły się w Ligach utworzonych ze złożonych obietnic oraz umów handlowych i politycznych. Inżynierowie wykształceni przez gildie byli prawdziwymi fachowcami, z wiedzą opartą na metodach naukowych, a nie na dogmatach religijnych Techkapłanów z Adeptus Mechanikus, którzy to z kolei do dziś niewiele rozumieją na temat prawdziwej nauki (poza wyjątkami, ale to w większości heretecy lub będący na granicy techherezji jak np. Cawl), na których opiera się większość technologii, które tak żarliwie gromadzą.

Era Handlu:
Era Handlu miała miejsce podczas nieznacznego złagodzenia burz osnowowy, które były znakiem rozpoznawczym Ery Zamętu. Doprowadziło to do spotkania Squatów z innymi inteligentnymi rasami, w tym Orkami oraz Eldarami. Na początku Epoki Handlu zaatakowano niektóre twierdze Squatów, ale obcy szybko zdali sobie sprawę, że Squaci są zdeterminowanymi i wytrwałymi wojownikami, a handel z nimi jest bardziej opłacalnym rozwiązaniem. Squaci w pełni wykorzystali swoje ogromne bogactwa mineralne, którymi handlowali za broń, żywność i zaawansowane technologie xeno. Do dziś, rośliny hydroponiczne Squatów, opracowane z pomocą Eldarów, są jednymi z najbardziej efektywnych źródeł żywności w Imperium. Squaci pozostali neutralni w licznych konfliktach pomiędzy Eldarami, a Orkami, utrzymując powiązania handlowe z obiema stronami. Od czasu do czasu nieuchronnie dochodziło do małych wojen, ale w większości przypadków złożona struktura traktatów i umów handlowych Squatów utrzymywała stabilny pokój. O dziwo nawet z Orkami.

Era Wojen:
Era Handlu trwał prawie trzy tysiące lat, ale w końcu upadła, gdy ogromna orkowa flota bojowa pod dowództwem Herszta Grunhaga Rozdzieracza podjęła próbę inwazji na pełną skalę na Światy Rodzime Squatów. Straty po obu stronach były olbrzymie, a starcia niezwykłe brutalne. Począwszy od zaciekłych walk w tunelach przez wyrobiska górnicze i  krwawe bitwy w podziemnych osadach Squatów. Mimo swej waleczności przywódcy Podludzi zostali zmuszeni do wysłania wiadomości do swoich partnerów handlowych – Eldarów, o pomoc przeciwko najeżdżającym ich Orkom, ale żaden ze światostatków nie raczył nawet odpowiedzieć na wezwania, co doprowadziło do powstania głębokiej wrogości wśród Squats wobec ich byłych partnerów handlowych. Era Wojen, jak się okazało, jest uważana przez nich za najczarniejszy rozdział w ich historii, a podwójna zdrada Orków oraz Eldarów doprowadziła do powstania kulturowej wrogości do obydwu ras, która trwa po dziś dzień. Wiele twierdz zostało zniszczonych przez Orków, a tradycyjna ballada Squatów, znana jako Upadek Imbach, upamiętnia jedno z takich wydarzeń. Nawet w 41. millenium wciąż formowano wyprawy do upadłych światów Squatów z tamtego okresu w poszukiwaniu zaginionych twierdz, a w owych ekspedycjach często towarzyszyli Techkapłani Adeptus Mechanikus, chcący odkryć na nowo zaginione technologie Podludzi. (Tłum.: Mam czasem wrażenie, że AdMech to taki związek zawodowy hien cmentarnych. Patrzmy również np. wchodzenie bez pukania do grobowców Nekronów.)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK

  20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK klikasz w link i 20% jest twoje :) Ty cieszysz się super cacuszkami i dodatkow...