piątek, 29 maja 2020

Warhammer Fantasy - Zielonoskórzy cz3


https://youtu.be/hlKPS5-QPM8



Hersztowie Niesławy: Wagh! Zielonoskórych

            Po porażce na Przełęczy, populacja Zielonoskórych zmniejszyła się do poziomu pozwalającemu innym rasom przytłoczenie ich i odzyskanie przez ludzi i Krasnoludy wielu swoich utraconych domen. Choć liczebność Zielonoskórych została znacznie zredukowana, a co gorsza, na przestrzeni wielu następnych lat utracili oni wiele swoich cennych zdobyczy, dawne, główne Twierdze Krasnoludów, takie jak Karak Ungor, Karak Varn i Karak Ośmiu Szczytów wciąż znajdowały się w rękach Zielonoskórych, pozwalając im na utrzymanie się w tej części świata przez wiele następnych stuleci.
            Z czasem, plemiona Orków i Goblinów ostatecznie odzyskały dawne siły i raz jeszcze zapuszczały się ze swoimi podjazdami głęboko na terytorium ludzi i Krasnoludów. Mimo to, ich najazdy były często małe, łatwe do rozgromienia i generalnie nie znaczące zbyt wiele w wielkiej rozgrywce kluczowych mocarstw kontynentu. Tylko wielkie Wagh! zebrane przez wyjątkowych Hersztów może stanowić znaczące zagrożenie dla narodów Starego Świata. Reszta historii Zielonoskórych toczy się głównie wokół wojen domowych, w których pomniejsi Hersztowie za wszelką cenę starają się wykrwawić swoich oponentów i przejąć władzę nad ich Orkami.

Wydarzenia na osi czasu

Ok -10,000 r. IK - Zielonoskórzy pojawili się na świecie w erze świtu wszelkiego stworzenia, choć tak naprawdę nikt nie wie w jaki sposób w ogóle się tu znaleźli. Szamani opowiadają historie o Gorku i Morku, którzy spadli z nieba i zaludnili świat Zielonoskórymi. Pradawni widzą w Orkach i Goblinach zagrożenie i wysyłają do walki z nimi swoje pierwsze dzieci, Saurusów - Jaszczuroludzi. Mimo ich starań, są bezradni w kwestii eksterminacji niepożądanych istot.

Ok -1578 r. IK - Horda Łowców Niewolników Mrocznych Elfów, znana jako Dzieci Czarnego Kwiatu Lotosu, całą swoją siłą zaatakowała plemię Czarnego Rżenia Nocnych Goblinów. W desperacji, osaczone Nocne Gobliny opróżniają swoje pola Grzybów Szalonych Czapek i wrzucają zbiory do klatek z Jaskiniowymi Paszczunami. Wynikła z tego rzeź doprowadziła do najbardziej niegodnej miana wojowników ucieczki Mrocznych Elfów przed rozszalałymi, szarżującymi Paszczunami, które, gdy zabrakło im wrogów, zwróciły się głodnym wzrokiem w stronę swoich Goblinich panów.

-1500 r. IK - Elfy opuszczają Stary Świat, a Imperium Krasnoludów zostaje nawiedzone przez liczne trzęsienia ziemi i erupcje wulkanów. Orkowie i Gobliny przelewają się przez ich ziemie, plądrując pozostałości Elfich miast i oblegając liczne Twierdze. Krasnoludy nazywają ten okres trwający 500 lat Goblinimi Wojnami. Karak Ungor jest pierwszą upadłą w ręce nowego wroga Twierdzą. Od tego momentu przybrała nową nazwę: Góra Czerwonego Oka.

-1499 r. IK - Niższe poziomy Karak Varn zostają zniszczone przez trzęsienia ziemi, a broniące miasta Krasnoludy zostają zaatakowane przez Nocne Gobliny od strony powierzchni i przez Skavenów od strony podziemi. Karak Varn stało się drugą upadłą Twierdzą Krasnoludów.

-1498 r. IK - Orkowy Herszt Argor Wrogi Kolec przegnał Krasnoludy z Ekrundu w Górach Smoczego Grzbietu, zakładając w tym miejscu własną osadę, Górę Krwawego Rogu. W innym miejscu świata zaczynają upadać strażnice Przełęczy Wściekłego Psa.

-1457 r. IK - Krasnoludzkie Kopalnie Złota Gunbadu upadają na rzecz Nocnych Goblinów z plemienia Krwawej Włóczni, które po zajęciu Twierdzy same zostały zaatakowane przez zdradzieckie Gobliny z plemienia Czerwonej Twarzy.

-1387 r. Do -1367 r. IK - Między Goblinami a Krasnoludami dochodzi do Wojen o Srebrny Szlak. W punkcie kulminacyjnym konfliktu, tylko jedna na pięć Krasnoludzkich karawan jest w stanie przetrwać podróż przez zainfekowane przez Zielonoskórych terytoria Wyrwy Martwej Skały. Góra Srebrnej Włóczni zostaje odebrana Krasnoludom przez Herszta Urka Ponurego Kła, który naturalnie nadaje zdobytej osadzie nową nazwę: Góra Ponurego Kła.

-1250 do -1230 r. IK - Góra Gromu wybucha, zmuszając wiele Trolli do migracji na zachód i rozpoczynając konflikt nazywany przez Krasnoludy Trollimi Wojnami.

-1245 r. IK - Ofensywa Krasnoludów oczyszcza spore połacie ziemi z Zielonoskórych. Komunikacja między Karak Kadrin i Przełęczą Szalonego Psa zostaje przywrócona. Krasnoludy odbudowują się, ale ogarnia ich gniew i żądza zemsty na widok wielu zniszczonych grobów ich przodków i obróconych w ruinę dzieł pracy wielu pokoleń Krasnoludów.

-1200 r. IK - Nagash Wielki Nekromanta odkrywa Przeklęty Dół. Orkowie i Gobliny uciekają na zachód, chcąc uchronić się przed Nekromantycznym Złem które opanowuje Południe, jednak znacznej części z nich nie udaje się opuścić mrocznej krainy.

-1185 r. IK - Kadrin Czerwonogrzywy, Krasnoludzki Kowal Run poprowadził ekspedycję ze Zhufbaru do ruin Karak Varn. Obie strony konfliktu doznały poważnych strat w walkach na wybrzeżu tamtejszego jeziora, do czasu, gdy z wnętrza samej Twierdzy do walki nie dołączyły zmutowane potwory. Mimo to, Krasnoludy odniosły zwycięstwo i ponownie zasiedliły Karak na wiele lat. Z czasem domagały się nawet, by ich osadzie przywrócić status prawowitej Twierdzy.

-1175 r. IK - Starożytna ludzka cywilizacja ze Strygos stoczyła z Zielonoskórymi liczne bitwy o władzę nad terenami, które w przyszłości miały być znane jako Złe Ziemie. Kadon, starożytny Nekromanta, który odnalazł Koronę Nagasha, wspomógł ludzi w tej nierównej walce i przegnał Goblinoidy na Mroczne Ziemie. Ludzie wznieśli na Złych Ziemiach wiele miast oraz wielkie nekropolie, mające pomieścić ciała ich zmarłych.

-1136 r. IK - Kadrin Czerwonogrzywy zostaje zabity przez Orków na brzegu jeziora Czarnej Wody w czasie transportu Gromrilu do Karaz-a-Karak. W ostatnich chwilach swego życia, Kowal Run wrzuca swój młot do jeziora, by nie wpadł w niepowołane ręce. Krasnoludy zostają zmuszone do porzucenia Karak Varn po ataku Zielonoskórych z powierzchni i Skavenów z podziemi.

-1020 do -1000 r. IK - Wagh! Zielonoskórych przetacza się przez Złe Ziemie, odbijając swoje stare włości. Ludzkie miasta zostają obrócone w ruinę, a Kadon ginie w walce z Dzikimi Orkami. Tajemnicza korona zostaje zaniesiona daleko na północ przez kilku ocalałych uczniów Nekromanty.

-975 r. IK - Krasnoludzka armia podejmuje nieudaną próbę odbicia Góry Czerwonego Oka. ich siły zostały wciągnięte w zasadzkę na północ od Karak Kadrin. Rdzeń ich siły został wyrżnięty, a Krasnoludy porzuciły plany odbicia starych ziem na rzecz ufortyfikowania swoich pozostałych fortów. Z tego powodu, Krasnoludzcy kronikarze nie zapisali zbyt wiele na temat aktywności Orków na przestrzeni kilku następnych stuleci. Dla Krasnoludów, bitwa ta przeszła do historii jako Bitwa Tysiąca Nieszczęść, ale Zielonoskórzy nadali jej własną nazwę: “stępna welka bitka!”

-750 r. IK - Gobliny z plemienia Czerwonej Chmury odkryły dawno zaginioną Krasnoludzką przełęcz, łączącą tereny Czerwonej Chmury i Gór Ognia. Podejmując drogę przez sekretną ścieżkę, Gobliny zaatakowały i zdobyły Karak Azul. Odbicie Karaku zajęło Krasnoludom dziesięć następnych lat.

-740 r. IK - Zażarte walki w szeregach Czerwonej Chmury pozwoliły Krasnoludom na odbicie Karak Azul, choć przejście pod górami od teraz musi być pilnowane przez cały czas.

-513 r. IK - Upadek Karaku Ośmiu Szczytów. Krasnoludy, prowadzone przez Króla Lunna, uciekają po niemal 200 lat walki pod Krasnoludzką metropolią. Walki trwają nadal - tym razem między Zielonoskórymi a Skavenami - o dominację na powierzchni i pod powierzchnią świata.

-469 r. IK - Zielonoskórzy, prowadzeni przez Orkowego Herszta Dorka, niszczą Twierdzę Karak Azgal, ale porzucają jej ruiny, nie mogąc znaleźć ukrytego w niej skarbu.

-466 r. IK - Trzy lata po porzuceniu przez Orków Karak Azgal, Dork i jego armia przypuszczają szturm i zdobywają Karak Drazh, zmieniając jego nazwę na Czarną Turnię. Od tego momentu, wszystkie góry między Przełęczą Szalonego Psa a Karakiem Ośmiu Szczytów należą do Zielonoskórych.

-370 r. IK - Orkowy Herszt Ugrok Spalacz Brody poprowadził Wagh! do starcia pod Karaz-a-Karak. Krasnoludzki Wysoki Król Logan Dumnobrody został schwytany do niewoli i upokorzony, ale Zielonoskórzy koniec końców zostali przegnani z pola bitwy i ostatecznie pokonani w Bitwie o Czarną Wodę. Nowy Krasnoludzki wynalazek - Działo - odgrywa wielką rolę w porażce Wagh! (i w dekapitacji Herszta Ugroka).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK

  20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK klikasz w link i 20% jest twoje :) Ty cieszysz się super cacuszkami i dodatkow...