https://youtu.be/hlKPS5-QPM8
Hersztowie Niesławy: Wagh! Zielonoskórych
Po porażce
na Przełęczy, populacja Zielonoskórych zmniejszyła się do poziomu pozwalającemu
innym rasom przytłoczenie ich i odzyskanie przez ludzi i Krasnoludy wielu
swoich utraconych domen. Choć liczebność Zielonoskórych została znacznie
zredukowana, a co gorsza, na przestrzeni wielu następnych lat utracili oni
wiele swoich cennych zdobyczy, dawne, główne Twierdze Krasnoludów, takie jak
Karak Ungor, Karak Varn i Karak Ośmiu Szczytów wciąż znajdowały się w rękach
Zielonoskórych, pozwalając im na utrzymanie się w tej części świata przez wiele
następnych stuleci.
Z czasem,
plemiona Orków i Goblinów ostatecznie odzyskały dawne siły i raz jeszcze
zapuszczały się ze swoimi podjazdami głęboko na terytorium ludzi i Krasnoludów.
Mimo to, ich najazdy były często małe, łatwe do rozgromienia i generalnie nie
znaczące zbyt wiele w wielkiej rozgrywce kluczowych mocarstw kontynentu. Tylko
wielkie Wagh! zebrane przez wyjątkowych Hersztów może stanowić znaczące
zagrożenie dla narodów Starego Świata. Reszta historii Zielonoskórych toczy się
głównie wokół wojen domowych, w których pomniejsi Hersztowie za wszelką cenę
starają się wykrwawić swoich oponentów i przejąć władzę nad ich Orkami.
Wydarzenia na osi czasu
Ok -10,000 r. IK - Zielonoskórzy pojawili się na
świecie w erze świtu wszelkiego stworzenia, choć tak naprawdę nikt nie wie w
jaki sposób w ogóle się tu znaleźli. Szamani opowiadają historie o Gorku i
Morku, którzy spadli z nieba i zaludnili świat Zielonoskórymi. Pradawni widzą w
Orkach i Goblinach zagrożenie i wysyłają do walki z nimi swoje pierwsze dzieci,
Saurusów - Jaszczuroludzi. Mimo ich starań, są bezradni w kwestii eksterminacji
niepożądanych istot.
Ok -1578 r. IK - Horda Łowców Niewolników Mrocznych Elfów, znana jako Dzieci
Czarnego Kwiatu Lotosu, całą swoją siłą zaatakowała plemię Czarnego Rżenia
Nocnych Goblinów. W desperacji, osaczone Nocne Gobliny opróżniają swoje pola
Grzybów Szalonych Czapek i wrzucają zbiory do klatek z Jaskiniowymi
Paszczunami. Wynikła z tego rzeź doprowadziła do najbardziej niegodnej miana
wojowników ucieczki Mrocznych Elfów przed rozszalałymi, szarżującymi
Paszczunami, które, gdy zabrakło im wrogów, zwróciły się głodnym wzrokiem w
stronę swoich Goblinich panów.
-1500 r. IK - Elfy opuszczają Stary Świat, a
Imperium Krasnoludów zostaje nawiedzone przez liczne trzęsienia ziemi i erupcje
wulkanów. Orkowie i Gobliny przelewają się przez ich ziemie, plądrując
pozostałości Elfich miast i oblegając liczne Twierdze. Krasnoludy nazywają ten
okres trwający 500 lat Goblinimi Wojnami. Karak Ungor jest pierwszą upadłą w
ręce nowego wroga Twierdzą. Od tego momentu przybrała nową nazwę: Góra
Czerwonego Oka.
-1499 r. IK - Niższe poziomy Karak Varn zostają
zniszczone przez trzęsienia ziemi, a broniące miasta Krasnoludy zostają
zaatakowane przez Nocne Gobliny od strony powierzchni i przez Skavenów od
strony podziemi. Karak Varn stało się drugą upadłą Twierdzą Krasnoludów.
-1498 r. IK - Orkowy Herszt Argor Wrogi Kolec
przegnał Krasnoludy z Ekrundu w Górach Smoczego Grzbietu, zakładając w tym
miejscu własną osadę, Górę Krwawego Rogu. W innym miejscu świata zaczynają
upadać strażnice Przełęczy Wściekłego Psa.
-1457 r. IK - Krasnoludzkie Kopalnie Złota Gunbadu upadają na rzecz Nocnych
Goblinów z plemienia Krwawej Włóczni, które po zajęciu Twierdzy same zostały
zaatakowane przez zdradzieckie Gobliny z plemienia Czerwonej Twarzy.
-1387 r. Do -1367 r. IK - Między Goblinami a Krasnoludami
dochodzi do Wojen o Srebrny Szlak. W punkcie kulminacyjnym konfliktu, tylko
jedna na pięć Krasnoludzkich karawan jest w stanie przetrwać podróż przez
zainfekowane przez Zielonoskórych terytoria Wyrwy Martwej Skały. Góra Srebrnej
Włóczni zostaje odebrana Krasnoludom przez Herszta Urka Ponurego Kła, który
naturalnie nadaje zdobytej osadzie nową nazwę: Góra Ponurego Kła.
-1250 do -1230 r. IK - Góra Gromu wybucha, zmuszając wiele Trolli do migracji na
zachód i rozpoczynając konflikt nazywany przez Krasnoludy Trollimi Wojnami.
-1245 r. IK - Ofensywa Krasnoludów oczyszcza
spore połacie ziemi z Zielonoskórych. Komunikacja między Karak Kadrin i
Przełęczą Szalonego Psa zostaje przywrócona. Krasnoludy odbudowują się, ale
ogarnia ich gniew i żądza zemsty na widok wielu zniszczonych grobów ich
przodków i obróconych w ruinę dzieł pracy wielu pokoleń Krasnoludów.
-1200 r. IK - Nagash Wielki Nekromanta odkrywa
Przeklęty Dół. Orkowie i Gobliny uciekają na zachód, chcąc uchronić się przed
Nekromantycznym Złem które opanowuje Południe, jednak znacznej części z nich
nie udaje się opuścić mrocznej krainy.
-1185 r. IK - Kadrin Czerwonogrzywy,
Krasnoludzki Kowal Run poprowadził ekspedycję ze Zhufbaru do ruin Karak Varn.
Obie strony konfliktu doznały poważnych strat w walkach na wybrzeżu tamtejszego
jeziora, do czasu, gdy z wnętrza samej Twierdzy do walki nie dołączyły
zmutowane potwory. Mimo to, Krasnoludy odniosły zwycięstwo i ponownie
zasiedliły Karak na wiele lat. Z czasem domagały się nawet, by ich osadzie
przywrócić status prawowitej Twierdzy.
-1175 r. IK - Starożytna ludzka cywilizacja ze
Strygos stoczyła z Zielonoskórymi liczne bitwy o władzę nad terenami, które w
przyszłości miały być znane jako Złe Ziemie. Kadon, starożytny Nekromanta,
który odnalazł Koronę Nagasha, wspomógł ludzi w tej nierównej walce i przegnał
Goblinoidy na Mroczne Ziemie. Ludzie wznieśli na Złych Ziemiach wiele miast
oraz wielkie nekropolie, mające pomieścić ciała ich zmarłych.
-1136 r. IK - Kadrin Czerwonogrzywy zostaje
zabity przez Orków na brzegu jeziora Czarnej Wody w czasie transportu Gromrilu
do Karaz-a-Karak. W ostatnich chwilach swego życia, Kowal Run wrzuca swój młot
do jeziora, by nie wpadł w niepowołane ręce. Krasnoludy zostają zmuszone do
porzucenia Karak Varn po ataku Zielonoskórych z powierzchni i Skavenów z
podziemi.
-1020 do -1000 r. IK - Wagh! Zielonoskórych przetacza
się przez Złe Ziemie, odbijając swoje stare włości. Ludzkie miasta zostają
obrócone w ruinę, a Kadon ginie w walce z Dzikimi Orkami. Tajemnicza korona
zostaje zaniesiona daleko na północ przez kilku ocalałych uczniów Nekromanty.
-975 r. IK - Krasnoludzka armia podejmuje
nieudaną próbę odbicia Góry Czerwonego Oka. ich siły zostały wciągnięte w
zasadzkę na północ od Karak Kadrin. Rdzeń ich siły został wyrżnięty, a
Krasnoludy porzuciły plany odbicia starych ziem na rzecz ufortyfikowania swoich
pozostałych fortów. Z tego powodu, Krasnoludzcy kronikarze nie zapisali zbyt
wiele na temat aktywności Orków na przestrzeni kilku następnych stuleci. Dla
Krasnoludów, bitwa ta przeszła do historii jako Bitwa Tysiąca Nieszczęść, ale
Zielonoskórzy nadali jej własną nazwę: “stępna
welka bitka!”
-750 r. IK - Gobliny z plemienia Czerwonej
Chmury odkryły dawno zaginioną Krasnoludzką przełęcz, łączącą tereny Czerwonej
Chmury i Gór Ognia. Podejmując drogę przez sekretną ścieżkę, Gobliny
zaatakowały i zdobyły Karak Azul. Odbicie Karaku zajęło Krasnoludom dziesięć
następnych lat.
-740 r. IK - Zażarte walki w szeregach
Czerwonej Chmury pozwoliły Krasnoludom na odbicie Karak Azul, choć przejście
pod górami od teraz musi być pilnowane przez cały czas.
-513 r. IK - Upadek Karaku Ośmiu Szczytów.
Krasnoludy, prowadzone przez Króla Lunna, uciekają po niemal 200 lat walki pod
Krasnoludzką metropolią. Walki trwają nadal - tym razem między Zielonoskórymi a
Skavenami - o dominację na powierzchni i pod powierzchnią świata.
-469 r. IK - Zielonoskórzy, prowadzeni przez
Orkowego Herszta Dorka, niszczą Twierdzę Karak Azgal, ale porzucają jej ruiny,
nie mogąc znaleźć ukrytego w niej skarbu.
-466 r. IK - Trzy lata po porzuceniu przez
Orków Karak Azgal, Dork i jego armia przypuszczają szturm i zdobywają Karak
Drazh, zmieniając jego nazwę na Czarną Turnię. Od tego momentu, wszystkie góry
między Przełęczą Szalonego Psa a Karakiem Ośmiu Szczytów należą do
Zielonoskórych.
-370 r. IK - Orkowy Herszt Ugrok Spalacz Brody
poprowadził Wagh! do starcia pod Karaz-a-Karak. Krasnoludzki Wysoki Król Logan
Dumnobrody został schwytany do niewoli i upokorzony, ale Zielonoskórzy koniec
końców zostali przegnani z pola bitwy i ostatecznie pokonani w Bitwie o Czarną
Wodę. Nowy Krasnoludzki wynalazek - Działo - odgrywa wielką rolę w porażce
Wagh! (i w dekapitacji Herszta Ugroka).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz