środa, 13 maja 2020

Warhammer Fantasy - Kislev cz7


https://youtu.be/Y9SvD-Jutfo

2. Dazh
            “Od pierwszej jazdy Dazha.”
~ Powiedzenie odnoszące się do czegoś bardzo starego, czegoś, co wydaje się być wokół od zawsze, czegoś, o czym wszyscy wiedzą, ale rzadko kiedy zwraca się na to uwagę. W wolnym rozumieniu, powiedzenie to można przetłumaczyć jako: “po kres świata”.

Dazh jest Bogiem Ognia i Słońca, którego kult jest szczególnie popularny w chłodnych i mroźnych regionach Kislevu. To Dazh wykradł słońcu sekret powstawania ognia i przekazał go starożytnym wodzom-wojownikom z plemion stepów. Bez ognia Dazha długie zimy północy zbierały by jeszcze większe żniwa. Dazhowi składa się trybuty i wznosi ku niemu modlitwy. W bardziej cywilizowanych regionach królestwa, Dazh jest także patronem paleniska, domów, gościnności i potrzebujących. Dla Dazha ważne jest wykazywanie się gościnnością. Ludzie, którzy bezpiecznie spędzają burzowy wieczór w swoich czterech ścianach, z przerażeniem mogą odkryć, że po tym, jak zamknęli przed obcym drzwi, ich palenisko nie chce się rozpalić, a ich dach zaczął ni stąd ni zowąd przeciekać.
Dazha przedstawia się jako przystojnego młodzieńca o długich, rozpuszczonych włosach. Jego postać zazwyczaj spowija płomienie. Jest piękny do tego stopnia, że nikt nie jest w stanie utrzymać z nim kontaktu wzrokowego bez oślepnięcia. Mówi się, że żyje on w złotym pałacu na wschodzie, gdzie odpoczywa każdej nocy po podróży do świata śmiertelników. W jego pałacu towarzyszą mu jego ukochane - żony i wojowniczki w jednym, nazywane Arari. Gdy Dazh odpoczywa, one tańczą i walczą ze sobą ku jego uciesze, pod północnym, usianym licznymi gwiazdami niebem.
            Tuż po stworzeniu świata, nie było na nim nic oprócz mroku i lodu. Dazh dostrzegł to i zrobiło mu się żal ludzkości. Wsiadł więc na swego wielkiego konia i rozpostarł swój własny ogień na niebie, dając światu jasność. Kiedy już to uczynił, powrócił do swojego podniebnego pałacu, by odpocząć, jako że jego wyprawa była długa i męcząca. Zobaczył jednak, że ludzie na dole trzęsą się z zimna i strachu. Nie mógł on jednak wyruszyć raz jeszcze, ponieważ jego koń wciąż był zmęczony. Tak więc Dazh postanowił przekazać ludzkości sekret ognia, tak, by ludzie mogli mieć przy sobie nieco jego światła przez cały czas.
            Z uwagi na fakt, że nikt nie może patrzeć na Dazha bezpośrednio, chcąc skomunikować się z ludźmi wysyła do nich ptaki ognia, lub jego własne nałożnice, Arari, w charakterze posłanek. Arari nie są bowiem jedynie pięknymi kobietami - są wielkimi duchami ognia, przesiąkniętymi jego mocą. Gdy nie muszą mu służyć, tańczą, wytwarzając piękne, kolorowe łuny i zorze na północnym niebie. Dazh jest najmilszym i najbardziej szczodrym z Kislevskich Bogów. Jest najbardziej zainteresowanym ludzkim losem członkiem Kislevskiego panteonu. W zamian, kładzie wielki nacisk na przestrzeganie jego zasad. Kapłani Dazha są najbardziej fanatycznymi kapłanami z całego Kislevu, a kult Boga Ognia jest w Kislevie najlepiej zorganizowany.
            Dazh jest dobrym Bogiem, jednak tylko według Kislevskich standardów. Można go określić jako typowy książe - dla swojego ludu jest hojny jak może, ale jednocześnie jest niezwykle surowy dla tych, którzy łamią jego przykazania. Bywa i kapryśny - to w jego dłoniach spoczywa władza nad niebem i jest to jego najważniejsza rola, w związku z czym w sprawy ludzi miesza się tylko wtedy, gdy faktycznie ma na to czas. Niekiedy ludzki ogień zostaje zdławiony przez potężne burze śnieżne, lub jego przychylność wygasa razem z płomieniem. Każdego roku Dazh wyprawia się na drugi koniec świata w poszukiwaniu swojej uskrzydlonej miłości, wystawiając ludzkość na próbę przetrwania. Jeśli chodzi o jego stosunki z innymi Bogami, to można pewnie powiedzieć, że są one dobre; dzieci Ursuna zasypiają, gdy Dazh wyrusza na wyprawę i budzą się, gdy wraca, świętując jego powrót. Topór Tora został wyostrzony przy pomocy ognia Dazha, więc i on ma za co dziękować Bogu Ognia.
            Dazh jest świadomy, że ludzie wyznający Ursuna i Tora mogą uważać go za słabeusza. Oczywiście nikt nie śmie powtórzyć tych słów, gdy zapada zmrok, a krzemień nie chce się iskrzyć. Jedynym przykładem braku zażyłych relacji między Dazhem a innym Bogiem, jest jego stosunek do Ulrika. Jako iż Ulrik jest patronem zimy, jego wyznawcy postrzegają Dazha jako naturalnego rywala dla swojego Boga. inni nauczają, że Dazh nie żywi do Ulrika żadnej urazy, jako iż jest on Bogiem skoncentrowanym na kwestiach przyziemnych, a Dazh jest Bogiem Nieba.

Symbologia

            Najbardziej powszechnymi symbolami Dazha są symbole ognia i płomienia. Zazwyczaj umieszcza się je na talizmanach wyznawców Boga Słońca. Złoto jest dla jego kultu metalem świętym, w związku z czym wyżsi rangą kapłani Dazha noszą o wiele więcej złotych ozdób i biżuterii niż pomniejsi słudzy.

            Kult

            O ile w każdej Stanicy mieszka przynajmniej jeden kapłan Ursuna, to w każdym domu każdej Kislevskiej osady można znaleźć symbole Dazha. Zwyczaj ten utrzymany jest zarówno na wsiach, jak i w miastach. Tylko najbardziej nieuprzejmi podróżnicy spoza Kislevu osiedlają się w granicach królestwa i nie dbają o umieszczenie świętych symboli Dazha nad paleniskiem. Nie jest oczywiście tak, że każdy Kislevczyk przestrzega wszystkich jego rytuałów i przykazań w ten sam sposób, ale podobnie jest z samą naturą Dazha - jest ona różnorodna. Na północy postrzega się go jako wielkiego zbawcę, a adresowane do niego modlitwy mogą zadecydować o życiu bądź śmierci. Na południu jest traktowany bardziej jako patron gościnności, nie ognia. W każdym mieście, miasteczku i Stanicy można znaleźć jego kapliczkę. Dni poświęcone Bogu Ognia są masowo celebrowane w całym narodzie, a jego liczni kapłani mogą poszczycić się znaczną władzą polityczną z uwagi na wszechobecność i zasięg ich wiary.

Święte Dni

Serce jest niczym łuk o nowej cięciwie,                     Walka jest niczym płonące ognisko,
Nie zna własnej siły aż do pierwszej walki,               W którym czeka życie i śmierć,
Lecz choć rani swój cel dogłębnie,                            Gdy nasi wrogowie giną ze strachem,
To ciało łucznika gnije,                                             Serce nasze z sercem brata wiąże się,

Kobieta jest niczym naostrzony topór,                      Śmierć jest niczym chłód zimy,
Nie potrzebuje siły do zadania ran,                          Nie zatrzymają jej żadne drzwi,
Lecz choć triumfuje w każdym starciu,                      I choć lato może jeszcze nastąpić,
Ulega pod koniec walki,                                            Lód pochłonie nas wszystkich.

~ Wiejska Pieśń Ogniskowa

            Każdy dzień jest dla Dazha dniem świętym. Każdego dnia należy go odpowiednio uczcić, wzniecając płomienie w palenisku, by przytogować poranny posiłek, oraz gdy węgle w palenisku zostają spalone, na koniec dnia, gdy czas kłaść się spać. Jego główne święte dni to pierwszy i ostatni dzień zimowych opadów śniegu - wtedy, odpowiednio, Dazhowi życzy się powodzenia na wyprawie i wita się go z powrotem. Innym jego świętem jest dzień przesilenia letniego. Przesilenie jest szczególnie ważne i szczególnie celebrowane w całym Kislevie. W tym dniu moc Dazha jest największa, co ukazuje dzieląc się ze światem najsilniejszym światłem w roku.
            Ku jego czci są w owe dni palone wielkie stosy, na których ofiaruje mu się dary ze zwierząt, zazwyczaj wołów, koni, lub łosi. W stolicy tradycją stało się zaś składanie mu w ofierze tuzina bydlęcych głów. Oprócz tego, w tym dniu wierni palą w swoich domowych paleniskach fragmenty pergaminu z wypisanymi nań szczególnymi modlitwami do Dazha, licząc na jego wsparcie i przychylność. Jako król nieba, Dazh ma kontakt ze wszystkimi innymi Bogami, w związku z czym wierni proszą go o wstawiennictwo w sprawie udanych żniw, dobrego zdrowia, a nawet znalezienia miłości życia i zdobycia bogactwa. Na najdalej wysuniętych ziemiach północy, ten rytuał przetrwał w swojej oryginalnej formie - tam Dazhowi składa się ludzką, nie zwierzęcą ofiarę. Zazwyczaj, ofiarą staje się niezamężna dziewczyna, jako że nie jest ona jeszcze ani wojowniczką, ani matką. Choć jest to smutne wydarzenie, nie postrzega się go jako coś złego - o wiele gorsze byłoby przecież, gdyby Dazh odwrócił swoją jasną twarz od Stanicy i skazał ją na śmiertelny mróz.

            Zasady

       Zawsze bądź gotów ugościć podróżnego, nawet obcego i wroga.
       Nigdy nie pozwól, by w nocy wygasł ogień.
       Nigdy nie wzniecaj ognia w brudnym palenisku.
       Pamiętaj o modlitwie do Dazha o brzasku pierwszego dnia zimy, w którym śnieg pokrył ziemię.

            Zaklęcia Dahzytów

       Błogosławieństwo Dazha - Cel błogosławieństwa staje się bardziej odporny na ogień.
       Błogosławieństwo Ognia - Modlitwy materializują żywy ogień w pobliskiej odległości. Nie potrzebuje on opału, by płonął i nie podpala żadnego łatwopalnego materiału, ale emituje ciepło zdolne do ogrzania żywej tkanki (tylko żywej tkanki). Płomień gaśnie, gdy żywa istota zbliży się do ognia na tyle, by odnieść obrażenia.

Święta Wiedza Dazha

            Dazh jest Bogiem Ognia, Słońca i Gościnności. Był czczony na ziemiach Kislevu przez niezliczone stulecia i powszechnie wierzy się, że tajemnicę ognia powierzył pierwszym Ungolom. Kapłani Dazha mają ciepłe serca i są dumni ze swoich domów i palenisk. Wielu z nich pokrywa szaty świętym złotem. Wyznawcy Dazha o wiele bardziej cenią sobie ciepło od chłodu i mogą czuć się niekomfortowo, gdy zachodzi słońce. Modlitwy do Dazha obejmują:
       Blask - Modlitwa sprowadza oślepiającą falę świętego ognia.
       Dazh Szheg!: Modlitwa wzywa Dazha do spopielenia jego wrogów; promień świętego światła atakuje oponentów.
       Taniec Alari - W modlitwie kapłan błaga Dazha o rozpędzenie mroków nocy. Bóg odpowiada przysłaniem swojej kohorty wojowniczek - Aralich. Północne niebo rozświetla się niesamowitymi łunami, które wystarczą, by odzyskać orientację w terenie.
       Rozpalenie Węgli - Modlitwa celebrująca przebudzenie Dazha ze swojego łoża z węgla na wschodzie. Jeśli cel modlitwy jest łatwopalny, spowija go dziki ogień.
       Święty Gość - Modlitwa wzywa Dazha do pobłogosławienia czasu przebywania w obcym domu jako gość. Jeśli gospodarz naruszy w jakiś sposób święte zasady gościnności, Dazh zemści się na nim. Klątwa może objawiać się nieudanymi próbami rozpalenia paleniska, wznieceniem ognia nie dającego ciepła, lub cztery razy szybszym wypaleniem się opału. Klątwa trwa dopóty, dopóki ostatni z gospodarzy nie przeprosi gościa, lub nie ubłaga Dazha w modlitwie o przebaczenie w jego Świątyni.
       Wieniec Ognia - Śpiew modlącego się spowija jego ciało w świętym ogniu. Składający modły wierny staje się odporny na wszelkie oparzenia.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK

  20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK klikasz w link i 20% jest twoje :) Ty cieszysz się super cacuszkami i dodatkow...