https://www.youtube.com/watch?v=hqQUbfHlxEE
Sądy Ungolów
W
Ungolskich rozprawach sądowych bierze udział jeden sędzia, który słucha dowodów
oskarżycieli, zadaje pytania, a następnie wydaje wyrok. Nie można się od niego
odwołać. Jedyną zasadą rozpraw jest to, że sędzia nie może pochodzić z tej
samej grupy, co ofiara i oskarżony. Oznacza to, że sędzia będący na rozprawie
dwóch rodzin musi pochodzić z trzeciej rodziny, tak więc sędzią w rozprawie
między Gospodarem a Ungolem musi być obcokrajowiec. Ungolskie plemiona zgodziły
się jednak, by Caryca we własnej osobie także mogła być w takim wypadku sędzią.
Gdy rozprawa dotyczy Kislevczyka i obcokrajowca, nie istnieje neutralna grupa,
przez co sędzia może wywodzić się z dowolnej grupy.
Z
tego powodu obcokrajowcy rzadko wygrywają sprawy sądowe. Choć formalne
wymagania są dość proste, większość sędziów dobiera się na zasadzie
doświadczenia i reputacji opartej na uczciwości. Zgodnie z zasadami, dwie grupy
biorące udział w rozprawie mogą wyznaczyć na sędziego kogokolwiek, ale muszą
zgodzić się co do wyboru tej osoby. W przeszłości system ten okazał się
skuteczny. Dziś Caryca wymaga jednak, by sędzia miał także jej zgodę na
prowadzenie rozprawy, tak więc grupy uwikłane w zbrodnię wybierają większą
liczbę sędziów i wysyłają listę z ich imionami na dwór w Kislevie, oczekując na
przyznanie zgody jednemu z nich. Zmiana wprowadzona przez Katarzynę jest jednak
nużąca dla niej samej i egzekwowanie tego postanowienia zabiera jej stanowczo
zbyt dużo czasu, dlatego swoje pomniejsze obowiązki - takie jak ten -
pozostawia w kwestii swoich reprezentantów - zazwyczaj są nimi Wiedźmy Lodu.
Większość sędziów Ungolowie wybierają na zasadzie elekcji, jednak niektóre z
obszarów przez nich zamieszkanych mają inne zwyczaje, jak choćby wybieranie na
sędziego najstarszego żyjącego na danym terenie człowieka, czy też kalekiego
weterana starć z najeźdźcami z północy. Mimo wszystko, w niemal każdym
przypadku, ataman danej Stanicy może służyć swojemu ludowi także jako sędzia,
choć gdy dochodzi do tego, że to Ataman prowadzi rozprawę, nigdy nie jest on
jedynym sędzią i nigdy nie prowadzi jej sam.
Sędziów
z obcych krajów dobiera się na zasadzie ich czynów i zasług. Ich imiona są
wysyłane do Kislevu dokładnie tak samo, jak imiona innych sędziów. Gdy trzeba
wybrać obcokrajowca, wybór Ungoli często pada na Łowców Czarownic z Imperium,
jako że generalnie imponują oni Ungolom swoim poświęceniem w polowaniu na
podłych kultystów. Nie mają także nic przeciwko surowym wyrokom i są gotowi do
podróży w wiejskie ostępy, byleby dotrzeć do winnego. Ostatnimi czasy Katarzyna
odrzuciła aplikację na sędziego jednego łowcy, po tym, jak do jej uszu dotarło,
iż jest on zamaskowanym kultystą Władcy Plag. W prawie Ungolów to sędzia
decyduje jakie dowody mają mu być przedstawione, a werdykt i kara za zbrodnie
zależą wyłącznie od jego decyzji. W większości przypadków, cały proces jest
przeprowadzany dość sprawnie i zaprowadza sprawiedliwość dość szybko, by
przywrócić normalność w życiach Ungoli na niewybaczalnych stepach. Jeśli sędzia
zostanie przekupiony - lub co gorsza, zwiedziony przez Rujnujące Moce - jego
werdykt może nieść ze sobą katastrofalne skutki.
Kara w prawie Ungolów
Ugnolowie
nie stosują grzywien jako kar, choć mogą domagać się rekompensaty dla ofiary.
Podobnie, chcąc skazać oskarżonego nie stosują znanego w innych królestwach
kary pozbawienia wolności, ale sami oskarżeni mogą być przetrzymywani w niewoli
do dnia rozpoczęcia się rozprawy. Podejrzani o zbrodnię zazwyczaj przebywają w
gronie rodziny, co sprawia, że tak czy siak ukarana zostanie odpowiednia osoba.
W związku z tym, kary za przestępstwa w prawie Ungolów obejmują niemal
wyłącznie kary cielesne. Popularnymi karami są chłosta i znakowanie
rozżarzonym, żelaznym pałąkiem; liczba uderzeń batem i rozmiar płaskiej części
pałąka zależy już od natury zbrodni i werdyktu sędziego. Okaleczanie ciała jest
stosowane, gdy sędzia ogłosi, iż cała grupa przestępcy ma ponieść część
odpowiedzialności za zbrodnię - kaleka staje się bowiem ciężarem dla własnej
grupy. W rzeczy samej, nie jest czymś niezwykłym, by kaleki przestępca został
zabity przez członków własnej rodziny, jednak z uwagi na bliskie więzi
pokrewieństwa, taki czyn nie jest penalizowany przez prawo Ungolów i znajduje
się poza nim. Jednak niewielkie okaleczenia, które nie decydują o być albo nie
być przestępcy, są stosowane równie często co wypalanie blizn. Kara śmierci
również nie jest Ungolom obca. Poniżej podano przykłady popularnych w
społeczeństwie Ungoli kar, należy jednak pamiętać, że większość sędziów ma
swoje własne, ulubione kary:
● Ukaranie Strzałami - Przestępca jest
przywiązywany do pala, a następnie traktowany jako cel dla łucznika. Liczba
strzał i dystans między łucznikiem a palem zależy od sędziego. Ta kara nie musi
być jednak wyrokiem śmierci - sędzia może nakazać uśmiercenie skazańca, ale
równie dobrze może nakazać przebić mu strzałą dłoń. W większości przypadków
ofierze pozwala się wybrać łucznika mającego wymierzyć karę. W Balladzie o Isukinie i Nodze znajduje
się słynny fragment, w którym Noga strzela do Isukina dwudziestoma strzałami -
Isukin został oskarżony o zdradę Nogi - z odległości pięciu kroków. Noga
spudłował dwadzieścia razy. Ten akt jest w balladzie początkiem sojuszu, który
doprowadził do obalenia wodza hordy Kurganów. Satyryczna wersja tej historii, w
której Isukin zabija Nogę, kiedy tylko ten rozwiązuje jego pęta, jest niemal
tak popularna jak oryginał.
● Ukaranie Rękawicą - Metalowa
rękawica, która otwiera się niczym małż, jest podgrzewana do momentu, w którym
zaczyna bić od niej światło, po czym zamyka się ją na dłoni skazańca. To, ile
uderzeń serca dłoń przestępcy jest ściśnięta w rękawicy zależy od rozmiaru
zbrodni i wyroku sędziego.
● Ukaranie Hełmem - Zamknięty hełm
jest rozgrzewany do czerwoności i zakładany na głowę skazańca. Ta kara jest
formą egzekucji, ale jeśli sędzia jest łaskawy, hełm może być przytwierdzony do
czaszki skazańca długim kolcem, zabijając go niemal natychmiast i oszczędzając
mu śmierci w męczarniach.
● Ukaranie Końskim Galopem -
Przestępca jest unieruchamiany i przywiązywany do siodła. Następnie, osiodłany
koń rusza przed siebie. Istnieje wiele różnych wariacji tej kary, dzięki czemu
można ją dostosować do zbrodni. Długość jazdy i jej prędkość może być łatwo
kontrolowana, podobnie zresztą jak długość liny. Mimo to, najważniejsze dla
skazańca jest to, co tak właściwie będzie miał związane: lina owinięta wokół
talii pozwala przestępcy na biegnięcie za koniem tak szybko, jak jest w stanie,
lina wiążąca nadgarstki sprawia, że łatwiej go przewrócić, podczas gdy związane
kostki gwarantują, że przez całą trasę skazaniec będzie przez konia ciągnięty.
Co więcej, koń może zostać doprowadzony do galopu prosto przed siebie, w dzicz.
Takie działanie jest jednak równoznaczne z pozostawieniem skazańca w rękach
Bogów, a należy jasno podkreślić, że jest to argument przemawiający za tą karą do
niektórych sędziów.
● Ukaranie Duchem Łaski - Przestępca
jest przepędzany w dzikie ostępy i znakowany symbolem oznaczającym, że legalnym
obowiązkiem każdego mieszkańca Kislevu jest odmówienie mu gościny i wszelkiej
innej pomocy. Ta kara jest w zasadzie wyrokiem śmierci i w większości
przypadków skazańca wypędza się kompletnie nagiego, bez żadnej własności, co
gwarantuje mu szybką śmierć. Mimo to, w niektórych przypadkach, przestępcy
pozwala się odejść w dzicz w pełni wyekwipowanym. Ma to miejsce szczególnie w
wypadkach, gdy jego rodzina jest bardzo popularna, lub gdy sędzia czuje, że
skazaniec był w ten czy inny sposób usprawiedliwiony w swojej zbrodni. Mimo to,
jest to swego rodzaju wyrok śmierci - niewielu ludzi jest w stanie przetrwać
samotnie na stepie; legendarnym przykładem jest Suren Martwy, jednak jego
osiągnięcia w próbie wspomożenia własnej rodziny i jego dzielna walka z
najeźdźcami została przesadzona w opowieściach o nim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz