Feudalne rządy w Bretonnii
“Mamy tu
systemy polityczne podobne do tych z Imperium. Nazywamy je ‘ochronnym
jazgotem’...”
~ Matthias von Pfeildorf, były
członek Imperialnej Eskorty w drodze do Couronne.
System
polityczny rządzący społeczeństwem Bretonnii to w dużej mierze system feudalny,
archaiczny ustrój, który był bardzo popularny w Starym Świecie całe stulecia
wcześniej, ale po dziś dzień w większości miejsc na kontynencie został
zastąpiony bardziej wydajnymi ustrojami. Obecnie Bretonnia jest jedynym ludzkim
królestwem, które stosuje system feudalny. Jego funkcjonalność opiera się na
przysięgach lojalności między indywidualnymi przedstawicielami społeczeństwa
lub narodu. Nie ma tu miejsca na scentralizowane rządy. Podstawowe zasady
systemu feudalnego głoszą, że ci, którzy są na dole drabiny hierarchicznej
muszą oddawać swe dobra w służbie tych, którzy znajdują się wyżej, a w zamian
dostają ochronę i pewne prawa, przywileje i tytuły.
Chłopstwo
Bretonnii formuje fundamenty tego ustroju i jest potrzebne do służby i
wykonywania rozkazów szlachty bez kwestionowania ich w zamian za ochronę. Ma to
swoje odzwierciedlenie w ich przysięgach - dotyczą one głównie pełnienia
służby. Nad chłopstwem znajduje się szlachta, odpowiedzialna za ochronę swoich
ziem i poddanych przed zapędami zewnętrznych zagrożeń. W zamian za ziemię i
tytuły, szlachta musi walczyć dla Króla lub Rojarchy, gdy ten wzywa na wojnę. W
związku z tym, przysięgi szlachty dotyczą głównie lojalności.
Na
samym szczycie społecznej piramidy jest Król lub Rojarcha. Władza Rojarchy jest
suwerenna i absolutna. Nie ogranicza go żadne stanowione w Bretonnii prawo.
Rojarcha ma prawo do uczynienia ze swoim królestwem niemal wszystkiego; może
ustanawiać nowe prawa, jeśli ma na to ochotę. Jednak bycie władcą Bretonnii
wymaga od danego śmiałka zostanie wpierw Rycerzem Graala, a by zostać jednym z
nim, musi on być wpierw człekiem o najczystszym sercu.
Z
tego względu niemal wszyscy Królowie Bretonnii to świecące przykłady
rycerskości, sprawiedliwości i odwagi. Królowie Bretonnii są znani z
prawdziwego dbania o swój lud, nieustannego szukania sposobu na polepszenie
jakości życia swoich poddanych pod ich władzą i wykorzeniania
niesprawiedliwości, wszędzie tam, gdzie ją dostrzegą. Co więcej, królewska
władza stanowi świetną przeciwwagę dla wynaturzeń i wykorzystywania słabszych
obywateli przez pomniejszą szlachtę.
Pod
królem znajdują się książęta. W granicach swego księstwa, książę posiada władzę
absolutną, ale wciąż pozostaje lennikiem króla. Oznacza to, że w granicach
własnego księstwa książę może łamać prawo, które sam ustanowił, tak długo, jak
jednocześnie nie łamie prawa królewskiego. Niepodobnie do władzy królewskiej,
władza książęca została już w historii splamiona niegodziwością, czego
przykładem jest historia księstwa Mousillon. To księstwo nie ma obecnie
księcia, jednak ma to swój cel - możni Bretonnii chcą uniknąć sytuacji, w
której jeden człowiek mógłby mieć władzę absolutną na tak spaczonym złem
terytorium. Wszyscy książęta otrzymują swoją ziemię bezpośrednio od Króla.
Louen, obecny Król Bretonnii, jest jednocześnie Księciem Couronne, jednak
Bretońskie prawo stoi na stanowisku, że to Król Louen nadał Księstwo Couronne
Księciu Louenowi. Według prawa są to całkowicie inne osoby - w zależności od
przypadku. Teoretycznie, Król może stworzyć tyle księstw, ile mu się żywnie
podoba, choć sam tytuł nie ma znaczenia bez ziemi. W praktyce, tylko czternaście
księstw jest godnych posiadania własnego księcia, zgodnie z tradycją i historią
Gillesa i jego Kompanów Graala.
Dwór Królewski
“Czym jest rycerz bez swego
wierzchowca? Czymże jest wierzchowiec bez swego rycerza? Rycerz i wierzchowiec,
szlachcic i chłop; na takich zależnościach stoi cała Bretonnia.”
~
Król Louen Leoncoeur
Zgodnie
ze starożytną tradycją, Król Bretonnii musi być Rycerzem Graala, wybranym przez
konklawe tak wielu Rycerzy Graala, jak wielu z nich może przybyć na Radę Graala
w Bastonne tuż po śmierci ostatniego Rojarchy. Ich jednomyślna decyzja jest
następnie legitymizowana przez Czarodziejkę Fey, świętą reprezentantkę Pani
Jeziora. Kiedy tylko elekcja zakończy się, Czarodziejka jest zobowiązana do
ukoronowania nowego Rojarchy w ceremonii, która zgodnie z tradycją odbywa się w
Katedrze Graala w Bastonne.
Podobnie
jak rząd zarządzany przez jedną osobę o władzy absolutnej, Król Bretonnii pełni
swój urząd i wypełnia większość zobowiązań na Królewskim Dworze, w czym
pomagają mu liczni doradcy i mądrzy szlachcice. Obecny władca, Król Louen,
utrzymuje swój dwór w Księstwie Couronne, jednak tylko w czasie zimy; latem
jego dwór pustoszeje - służący mu dworzanie opuszczają wówczas Króla i udają
się na swoje włości.
Zgodnie
ze starym zwyczajem, król odzywa się najczęściej do najlepiej urodzonych
możnych. Niezwykle rzadko otwiera usta w kierunku osób o niższej randze niż
baron. W rzeczy samej, niemal wszyscy słudzy Króla Louena są baronami,
potężnymi przedstawicielami szlachty w społeczeństwie, związanymi przysięgami
lojalności wyłącznie z samym Rojarchą, jako że tylko władca Bretonnii może
nadać tytuł barona. Jedynym przypadkiem, gdy zwykły chłop ma prawo odezwać się
do króla jest ten, w którym król zamierza wywyższyć go do statusu rycerskiego;
w długiej historii tego państwa wydarzyło się to jednak tylko pięć razy.
Niepodobnie
pomniejszej szlachcie, Król Louen jest niezwykle poświęcony sprawom
wewnętrznym. Co więcej, zadeklarował, że ma otwarte uszy na wszystkie
oskarżenia o naruszenie prawa sprawiedliwości przez jego wasali, niezależnie od
tego, jak nie byliby potężni. Wieśniacy, którym szlachetny pan (niezależnie od
miejsca w hierarchii) pomógł w osiągnięciu danego celu, mogą wysłać dziękczynne
poselstwo do samego króla. Niestety, król ma bardzo ograniczony czas, a w całej
Bretonnii z pewnością jest o wiele więcej ważnych spraw, o których powinien
wiedzieć. Co jednak pocieszające, jeśli król usłyszy o niesprawiedliwości,
zawsze wykazuje się mądrością i zrozumieniem, których brak większości możnych.
Kodeks Rycerski
“Z łaski
Pani Jeziora, dobroczynnej bogini całej Bretonnii, prawem lancy i miecza,
ziemie Króla bezpieczne są od Zielonoskórych i zmutowanych Zwierzoludzi z
mrocznych lasów, od złowrogich Demonów i chodzącej śmierci…”
~ Fragment z noweli Warhammer: Knight Errant
Innym aspektem Bretońskiego
społeczeństwa jest Kodeks Rycerski. Kodeks powstał tuż po koronacji Gillesa le Bretona
na pierwszego Rojarchę Bretonnii i był spisem tradycji starożytnych,
Bretońskich wojowników, którzy osiedli na ziemiach Bretonnii w czasach przed
powstaniem zjednoczonego królestwa. W rzeczy samej, Kodeks Rycerski jest na
swój sposób spisem praw, według których muszą żyć Bretońscy możni, by móc
swobodnie zarządzać swoimi ziemiami.
Kodeks
został sformalizowany dopiero w czasach Króla Louisa Pochopnego. To wtedy Król
wskazał odpowiednich ludzi na pozycję heraldów, którzy mieli regulować rangi i
przywileje każdego rycerza w całej Bretonnii. Kodeks przetrwał w formie
spisanej w czasach Louisa po dziś dzień.
Siedem Przykazań
Bretoński
Kodeks Rycerski wymaga od każdego rycerza życia w zgodzie z siedmioma
przykazaniami. Przykazania są integralną częścią Bretońskiego społeczeństwa i
rządu i często wykorzystuje się je do dyktowania szlachetnie urodzonym ludziom
sposobu podejmowania i wykonywania kolejnych zadań. Siedem Przykazań Kodeksu
Rycerskiego obejmuje:
- Służyć Pani Jeziora.
- Bronić powierzonej domeny.
- Chronić słabych i walczyć o
prawość.
- Zawsze zwalczać wrogów cnoty i
porządku.
- Nigdy nie poddawać się, aż do
pokonania wroga.
- Nigdy nie łamać wiary w
przyjaciela lub sojusznika.
- Zawsze wykazywać się honorem i
uprzejmością.
Zasady Honoru
Oprócz
Kodeksu, rycerze muszą szanować tradycyjne “zasady honoru”. Te zasady są ważną
częścią wewnętrznego Kodeksu Rycerskiego, który każdy rycerz powinien nosić nie
tyle w umyśle i znać na pamięć, co mieć je zawsze w sercu. Ich powstanie datuje
się na lata powstania rycerstwa w Bretonnii i wyróżniają Bretońskich Rycerzy na
tle rycerzy pochodzących z innych ludzkich królestw. Najważniejsze z tych zasad
obejmują:
● Rycerzowi wolno walczyć tylko w
zwarciu, mieczem lub lancą; nie wolno mu posługiwać się bronią miotającą.
● Rycerz zawsze powinien akceptować
wyzwanie na pojedynek.
● Rycerz nigdy nie powinien atakować
innego Bretońskiego Rycerza, nie licząc próby walki lub turniejów.
● Rycerz nie powinien dać się schwytać
żywcem do niewoli.
● Rycerz nigdy nie ucieknie z placu
boju, ani nie wycofa się bez odpowiedniego powodu strategicznego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz