Gyrinx
Gyrinxy,
znane również jako Grynixy, to interesujące koto-podobne xeno, używane jako
chowańce wzmacniające psioniczne zdolności zarówno Eldarów, jak i ludzkich
psioników.
Gyrinx
wyglądem przypomina dużego kota domowego o niebieskich oczach oraz gęstym i
puszystym futrze, najczęściej rudego koloru. Xeno te mogą osiągać nawet do
metra długości. Nie są emocjonalne, ale mają zdumiewającą zdolność zrozumienia
innych istot, dzięki czemu potrafią stworzyć duchową więź ze swoim
właścicielem, która często porównywalna jest z prawdziwą przyjaźnią. To
mentalne połączenie jest bardzo korzystne dla właściciela, którego własna
szybkość myślenia i działania rzeczywiście ulega wyostrzeniu i polepszeniu, gdy
Gyrinx znajduje się w jego bliskim otoczeniu. Nieznane jest jednak, jaką
dokładnie korzyść z tej relacji czerpie Grynix, ale wiadomo, że zaspokajana
jest jego głęboko zakorzeniona potrzeba budowania relacji, ponieważ zauważono,
że Gyrinx bez właściciela będzie aktywnie poszukiwał kolejnej „odpowiedniej”
czującej istoty. Jeśli właściciel Grynixa umrze, ten będzie bronił ciała, a
następnie albo ucieknie, albo pozwoli się adoptować jednemu z przyjaciół lub
współpracowników byłego właściciela. Uzyskanie pełnej relacji z nowym
właścicielem zajmuje zazwyczaj kilka solarnych tygodni, a czas ten może okazać
się mniejszy, jeśli stary i nowy właściciel byli bliskimi przyjaciółmi, bądź
krewnymi.
Oczywiście
Grynixy są istotami o wielkiej wartości i mało prawdopodobne, by były
własnością zwykłych ludzi. Xeno te są wysoko cenione jako zwierzęta przez
psionicznych inkwizytorów, Wolnych Kupców i członków wysokiego szczebla eklezjarchatu.
Niecni xeno, tacy jak Mroczny Eldarzy mogą również posiadać Grynixa – a że
istoty te dziedziczą moralność swego właściciela, bardzo często same stają się
okrutne i nieprawe. Wiadomo również, że Eldarscy Arlekini przyjmują Grynixy,
jako swoich towarzyszy oraz są popularnymi kompanami Eldarów ze Światostatków,
a przede wszystkim są ulubieńcami sporej części Widzących.
Kot Phyrr
Kot
Phyrr jest największym drapieżnikiem zamieszkującym równiny i lasy świata
Phyrr, położonego głęboko w Otchłani Hazeroth w sektorze Calixis. Te kotowate
xeno osiągają pokaźne rozmiary, a niektóre z najstarszych porównywalne są
wielkością do wyrośniętych kuców. Phyrry są całkowicie mięsożerne oraz wolą
egzystować samotnie, niż w stadach. Ich sprawność w ukrywaniu się jest tak
fenomenalna, że ktoś podróżujący przez lasy planety Phyrr może przejść obok
nich w odległości czterech metrów i nigdy nie dowiedzieć się o tym „spotkaniu”.
To
jednak nie oznacza, że Koty Phyrr nie tropią i nie zabijają ludzi, jeśli
nadarzy się im taka okazja. Imperialni ludzie będący na planecie żyją w ciągłym strachu przed tymi
stworzeniami, ponieważ są one o tyle niebezpieczne, że nawet jeżeli jakiś
nieszczęśnik przeżyje atak Phyrra, to ze względu na obrażenia zadanie pazurami
i ostrymi kłami jest skazany na śmierć. Podobnie jak cała flora i fauna, Koty
Phyrr są toksyczne dla ludzi. W dodatku istnieją dowody świadczące o tym, że
zwierzęta te posiadają jakąś wrodzoną zdolność psioniczną, która pozwala im na
polowania bez używania przyziemnych zmysłów. W kilku przypadkach bez
ostrzeżenia zaatakowały psioników, którzy znaleźli się zbyt blisko nich, co
świadczy o tym, że mogą być wyczulone na Osnowę.
Vespidzi
„Uważajcie na flanki, moi bracia, ponieważ trzepot
skrzydeł tych xeno jest zwiastunem śmierci”.
– sierżant Morphidus.
Vespidzi to wyjątkowa rasa owadopodobnych xeno, którzy są
sprzymierzeni z Imperium T’au. W
leksykonie T’au, Vespidzi noszą nazwę „Mal’kor”,
a słowo to jest połączeniem dwóch słów „Mal”,
czyli owada oraz „Kor” – powietrza.
Planeta macierzysta Vespidów to Gazowy Gigant o nazwie Vespid, który znajduje
się trzy lata świetlne od D’yanoi T’au.
Historia
Kiedy
T’au po raz pierwszy zetknęli się z Vespidami, ujrzeli gatunek o wielkiej
wartości dla Wielkiego Dobra i równocześnie pożądali ich opartej na kryształach
technologii. Mimo że rasa ta rozwinęła dość stabilny rząd planetarny i była w
stanie wykorzystywać zaawansowaną technologię, nie osiągnęła jeszcze poziomu
lotów kosmicznych.
Gdy
Kasta Wody po raz pierwszy skontaktowała się z tą owadopodobną rasą, napotkała
wiele problemów - insektoidy były fizycznie i mentalnie tak odmienne od Tau, że
porozumienie się z nimi było praktycznie niemożliwe. Jednakże z polecenia Kasty
Niebiańskiej, Kasta Ziemi zaprojektowała urządzenie translacyjne, które
znacznie zwiększyło poziom zrozumienia i kontaktu między obiema rasami.
Wkrótce
do użytku weszły także specjalne hełmy komunikacyjne przeznaczone dla dowódców
chmar. W końcu, po pewnym czasie Vespidzi zintegrowali się już całkowicie i
zrozumieli koncepcję Większego Dobra oraz ich miejsce w nim.
Vespidzi
w zamian za technologiczne wsparcie oraz ulepszenia do broni, użyczyli swych
wojowników Kaście Ognia, a także udostępnili Tau bogate złoża kryształów
znajdujących się na ich rodzimej planecie.
Swego czasu istniały
pogłoski jakoby hełmy komunikacyjne dane Vespidom w pewien sposób miały
,,wspomóc" pokojowe przyjęcie przez nich zwierzchnictwa Dominium, jednak z
powodu braku jakichkolwiek dowodów zarzuty te pozostały bezpodstawne.
Cechy
Vespidzi
są gatunkiem insektoidalnym, choć ten wąski termin nie uwzględnia wielu
aspektów ich niezwykłej fizjologii. Vespidzi
są rozmiarów ludzi, natomiast budową ciała przypominają owady. Ciała Vespidów
otoczone są chitynowym egzoszkieletem i mają wiele śmiertelnie ostrych
zakończeń. Posiadają również trzy pary oczu: jedna para odpowiedzialna jest za
widzenie zakresu ultrafioletu, druga światła dziennego, a trzecia –
podczerwieni.
Vespidzi
mogą latać za pomocą twardych, chitynowych skrzydeł, które emitują ciągły
sygnał ultradźwiękowy, dzięki któremu – według badań – gatunek jest zdolny do
kontrolowania ich opartej na kryształach technologii. Podczas walki używają
blasterów neutronowych, czyli potężnej broni o niewielkim zasięgu.
Niewiele
wiadomo na temat ich kultury. Przedstawiciele tej rasy dzielą się -
przynajmniej w boju - na dwa rodzaje: zwyczajnych Vespidów, a także tak zwanych
dowódców chmar. Ci drudzy to starsi i bardziej doświadczeni osobnicy.
Przedstawiciele
wszystkich pięciu Kast Tau bardzo lubią i szanują Vespidów - takim poziomem
akceptacji w Dominium nie cieszą się nawet najemnicy z Pech, czyli Krooci.
Imiona poszczególnych
Vespidów, w tłumaczeniu na imperialny gotyk, przedstawiają jakąś cechę, którą
może ,,poszczycić" się dany osobnik. Przykładowe imiona - Ten, Który Lata Jak Promień Światła,
albo Ten, Który Kąsa Niczym Rój.
Świat Macierzysty
Planeta
Vespidów to gazowy olbrzym, a jego ciemnym, zabarwionym na fioletowo niebem
targają ciągłe i gwałtowne burze. Takie środowisko w samej teorii wydaje się
niezdatne do życia, jednak biologia Vespidów jest niekonwencjonalna. Górne
warstwy atmosfery planety to miejsce wielu tysięcy unoszących się w powietrzu
wysp skalnych. Wyspy są płaskodenne i zwężają się w kierunku podstawy, nadając
im wygląd ogromnych, unoszących się stalaktytów.
Vespidzi
budują domy w tych strukturach, używając do tego swoich ostrych jak diament
pazurów, dzięki którym wydrążają w ziemi tunele podobne do tych, które tworzą
termity. Ciśnienie wysp jest bardzo duże, ale różne w zależności od poziomu
unoszącej się struktury. Niższe poziomy zawierają wszelkiego rodzaju egzotyczne
i unikalne rodzaje kryształów, które tylko większe samice Vespidów mają
możliwość zebrać. Kryształy te są podstawą technologii tego gatunku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz