https://youtu.be/zqDk6Maaf58
Królestwa Wewnętrzne
Góry
Annulii tworzą naturalną barierę chroniącą Wewnętrzne Królestwa Ulthuanu,
podobnie, jak Zewnętrzne Królestwa tworzą silny bufor, zapewniający Wewnętrznym
Królestwom nieco więcej bezpieczeństwa. Wielu mieszkańców wewnętrznych ziem
Ulthuanu jest zamkniętych w sobie i rozmarzonych. Sporą część tego
społeczeństwa stanowią uczeni, mistycy i czarnoksiężnicy, jednak o wiele zbyt
często mieszkańcy tych ziem są dziwnie ospali na wszystko, co dzieje się wokół
nich, co w praktyce przekłada się na to, że niezwykle rzadko podejmują jakiekolwiek
podróże do Zewnętrznych Królestw i generalnie rzadko podejmują decyzje w
związku z problemami, które nie dotyczą ich bezpośrednio. Do Wewnętrznych
Królestw Ulthuanu zaliczają się:
● Królestwo Eataine
● Królestwo Caledor
● Królestwo Ellyrion
● Królestwo Avelorn
● Królestwo Saphery
Królestwa Zewnętrzne
Zewnętrzne Królestwa są położone
wzdłuż linii wybrzeża Ulthuanu i graniczą z Wielkim Oceanem. Niepodobnie
relatywnie bezpiecznym Wewnętrznym Królestwom Ulthuanu, ziemie Zewnętrznych
Królestw są otwarte na wrogie inwazje, czy to ze strony ich mrocznych kuzynów z
Zachodu, czy też ze strony barbarzyńców Chaosu, ze Wschodu. Mieszkańcy tych
ziem zamienili swoje księgi i poezję na miecze i łuki i prawdopodobnie są
najbardziej wojowniczymi przedstawicielami całej swojej cywilizacji. Zewnętrzne
Królestwa obejmują:
● Królestwo Tiranoc
● Królestwo Nagarythe
● Królestwo Cothique
● Królestwo Chrace
● Królestwo Yvresse
Religia
“Wśród Elfów spędziłem wiele czasu i byłem zdumiony ich
religijnością. Pewnie, ubierają się jak mistyczne <mambo-jambo>, ale
widziałem ich przed bitwą i w czasie przygotowań do podróży. Modlą się tak
często jak ty i ja, jeśli nie częściej i nie do jednego czy dwóch bogów, a do
całego panteonu.”
~ Magda van Dyke, Najemnik Pustkowi
Elfi
Panteon jest podzielony na dwie grupy, znane jako Cadai i Cytharai. Wszystkie
Elfy czczą bóstwa obu grup, ale nadają o wiele większe znaczenie jednym bóstwom
nad drugimi. Przykładem może być ignorowanie Bogów Cadai przez Mroczne Elfy,
czy też unikanie Bogów Cytharai przez Wysokie Elfy. Pokojowe, fundamentalne i
produktywne aspekty Elfiego Panteonu, takie jak rzemieślnictwo, kowalstwo,
macierzyństwo, rolnictwo i polowanie są reprezentowane przez Bogów z grupy
Cadai. Wysokie Elfy otwarcie czczą i modlą się do Bogów Cadai, stawiając im
wielkie świątynie i ołtarze, by utwierdzać swoją wiarę. Najważniejszym z nich
jest Asurian, Stwórca, któremu Wysokie Elfy oddają największą cześć.
Zaraz
za nim znajdują się władcy Mirai (Elfiego świata umarłych), których panteon
znany jest jako Cytharai. Wielu Bogów Cytharai jest unikanych przez większość
Wysokich Elfów, jednak niektórych z nich Wysokie Elfy starają się zaspokoić.
Mimo to, choć czczenie Bogów Cytharai jest na Ulthuanie nietaktem, lub też jest
całkowicie zakazane, w zależności od istoty, której cześć chce się oddać,
zawsze znajdą się Wysokie Elfy gotowe do tajemnego oddawania im czci. Dla
Wysokiego Elfa sam fakt czczenia Khaine’a, Władcy Mordu, który jest głównym
patronem Mrocznych Elfów, jest równoznaczne z proszeniem się o karę śmierci. Z
drugiej jednak strony, czczenie Mathlanna, Boga Głębin, jest rozpowszechnione
wśród Elfich marynarzy i powszechnie uważane jest za legalną formę oddawania
czci.
Bóstwa
Wysokich Elfów są reprezentowane przez okrągłe wzory run, nazywane Panteoniczną
Mandalą. Asurian, jako najważniejszy z Elfich Bogów, zostałby umieszczony w
środku okręgu, podczas gdy wszyscy inni zostaliby ułożeni w spiralę, od najważniejszych
Bogów w środku, po najmniej ważnych na zewnątrz. W tajemnicy, niektóre Elfy
zwracają się niekiedy w stronę ołtarzy poświęconych Slaaneshowi, jako że Elfy
doświadczają o wiele silniejszych emocji niż jakakolwiek inna rasa.
Praktykowanie rytuałów wiary Slaanesha prowadzi do wzmocnienia odczuć i emocji
osób oddających mu cześć, którymi z kolei karmi się Slaanesh. Czczenie
Slaanesha i wszystkich innych Bogów Chaosu jest na Ulthuanie zakazane, a karą
za taki występek jest śmierć. By utrzymać Kulty Chaosu z daleka od
społeczeństwa Wysokich Elfów, Mistrzowie Miecza z Hoeth są zmuszeni pracować
niestrudzenie nad wykorzenieniem i zniszczeniem wszystkich odkrytych kultów i
ich zdemaskowanych członków.
Elfie życie pozagrobowe
Mirai,
znani także jako Czarny Dół, jest Elfim ekwiwalentem świata zmarłych, gdzie
koniec końców trafiają wszystkie elfie dusze. To mroczne królestwo jest
rządzone przez elfią Boginię Ereth Khial, Bladą Królową. Do jej domeny można
dotrzeć tylko przechodząc przez Ostatnie Drzwi, których strzeże elfi Bóg Nethu,
Strażnik Drzwi. Nethu jest odpowiedzialny za uniemożliwienie Elfim duszom
ucieczki ze świata zmarłych i pilnowanie go przed żywymi, pożądającymi tajemnic
zmarłych.
Od
czasów Przybycia Chaosu, większość Elfich dusz nie dociera do Mirai, a zamiast
tego trafiają w łapska Bogów Chaosu, w szczególności Slaanesha. Dusze Elfiej
rasy są dla wiecznie głodnego Slaanesha delikatesem bez porównania - elfie
dusze są nasycone wszystkimi intensywnymi emocjami, których Książe Przyjemności
nieustannie pragnie. Ten okrutny los przeraża wszystkie Elfy. By temu zapobiec,
Wysokie Elfy związują swoje dusze z Kamieniami Ścieżki - gdy po Elfa przyjdzie
śmierć, jego dusza zostanie wykorzystana do napełnienia mocą magicznych tarcz
rozstawionych wokół Ulthuanu. Gdy Wysokie Elfy wyprawiają się w daleką podróż
poza Ulthuan, zabierają ze sobą kamienne naszyjniki, tak, by w razie śmierci,
ich dusze zostały schwytane właśnie przez kamienie, a nie przez Slaanesha.
Mimo
to, nie wszystkie niechronione dusze od razu są pożerane przez Mrocznych Bogów.
Okazjonalnie, Bóg Oszustwa Loec podejmuje próbę uratowania danej duszy,
zakładając się o nią ze Slaaneshem i wyzywając go na pojedynek w “grę o
szansę,” tylko po to, by oszukać go co do ostatecznego wyniku. Na dodatek,
Ereth Khial często wysyła swoje skrzydlate sługi, by uratować dusze z uścisku
Slaanesha. Nawet jeśli rzadko kiedy udaje się uratować jakąkolwiek duszę, to
nawet najmniejsza szansa na ocalenie Elfiej duszy przed pożarciem przez Slaanesha
daje Elfom namiastkę nadziei.
Nawet
jeśli ich dusze uda się uratować przed pożarciem, nie otrzymają one daru w
postaci wiecznego życia w raju. Elfie dusze są często na wieczność związane z
niewolnikami w Armii Erethy Khial. Choć zazwyczaj Elfy krzywią się na takie
postępowanie, w społeczeństwie Wysokich Elfów znajdują się i tacy osobnicy,
którzy czczą Bladą Królową, licząc na jej wstawiennictwo. Ereth Khial używa
każdej zdobytej duszy jako żołnierza w jej wielkiej armii, przygotowywanej na
dzień Rhana Dandra, wśród Elfów znany jako koniec świata. To właśnie tego dnia
Bogowie Cadai i Cytharai stoczą ostateczną bitwę. Po jednej stronie stanie
Ereth Khial i jej niemożliwa do zliczenia armia, a po drugiej stornie
Stworzenia Asuriana. Tego dnia, Elfi Bogowie mają także stoczyć walkę z Bogami
Chaosu, niezależnie od wyniku wcześniejszego starcia.
Elfie Bóstwa Cadai
- Asurian, Stwórca
Asurian
jest władcą Elfiego Panteonu i mężem Bogini Lileath. Jest Imperatorem Niebios,
najstarszym ze wszystkich Bogów. Jest Stwórcą, a Wieczny Płomień - dawca życia
- leży w jego rękach. Wysokie Elfy wierzą, że podążają za planem i celem
postawionym im przez Asuriana w swoim śmiertelnym i pozagrobowym życiu.
Niemożliwym jest jednoznaczne stwierdzenie, czy jest to prawda czy nie, jako że
Asurian rzadko rozmawia z innymi Bogami, a jeszcze rzadziej z jakimikolwiek
Elfami.
Lider
wśród Bogów Cadai przebywa w swojej samotni, w wielkiej piramidzie na szczycie
niebios i obserwuje świat ze swojego diamentowego tronu. Żaden śmiertelnik
nigdy nie widział jego twarzy - wszystkie wizerunki Asuriana na świecie
przedstawiają go z zamaskowaną twarzą. Maska jest tradycyjnie podzielona na
dwie równe połowy - jedna z nich jest biała, a inna czarna, symbolizując rolę
Asuriana jako Strażnika Równowagi.
Asurian
jest sędzią między sprzeczającymi się ze sobą Bogami i rzadko miesza się do
spraw Elfów - w rzeczy samej, niewiele uczynków śmiertelników w historii świata
było na tyle szczególnymi, by zaprzątnąć jego uwagę. Mimo to, legendy mówią, że
to właśnie Asurian dotyka umysłu każdego nowego Króla-Feniksa w chwili, gdy ten
przechodzi przez Płomień Asuriana. Symbolem najważniejszego dla Wysokich Elfów
Boga jest płonący Feniks, Oko Asuriana, lub stylizowana piramida otoczona
świętym ogniem.
Świątynie
Najważniejsza
świątynia Asuriana jest położona na Wyspie Płomienia, na Morzu Snów. Fizycznie
jest to starożytna piramida, w której pali się wieczny płomień feniksa. To tam
Książęta Ulthuanu spotykają się, by wybrać nowego Króla-Feniksa i to tam
przechodzi on przez Płomień Asuriana, by zdać się na sąd Elfiego Boga. Świątyni
strzegą milczący Gwardziści Feniksa.
Wierzenia
Jako
strażnik Bliźniaczych Tronów Ulthuanu, to właśnie Asurian znajduje się na
szczycie hierarchii Elfiego Panteonu i otrzymuje najwięcej czci od swojego
ludu. Wysokie Elfy wierzą, że są jego wybranym ludem, oraz że Asurian ma dla
nich plan i nigdy ich nie opuści.
Każdy
kandydat, który pragnie zostać Królem-Feniksem i zostanie wybrany przez innych
Książąt, musi przejść przez Płomień Asuriana. Jeśli jest godzien, płomień
poparzy jego skórę, jednak w zaledwie kilka sekund, płomień zacznie leczyć
powstałe obrażenia. Wybrany w ten sposób Król-Feniks staje się awatarem
Asuriana w świecie śmiertelników. Jeśli nie jest godzien, płomień nie uleczy
jego ran. Płomień nie uleczy również i Króla-Feniksa, jeśli opuści on ognisko
zbyt wcześnie, jak miało to miejsce w przypadku Malekitha, który był tym faktem
tak rozgoryczony, że zdradził swój własny lud i nieustannie zwalcza go od ponad
sześciu tysiącleci.
Objawienia
Czasów Końca
Przez długi czas wierzono, że
płomienie nie są w stanie skrzywdzić prawowitego następcy tronu. Mimo to, w
czasie ostatniej inwazji Mrocznych Elfów na Ulthuan, w trakcie Czasów Końca,
odkryto, że żaden Król-Feniks od czasów Aenariona nie przetrwał starcia z
Płomieniem Asuriana bez zgromadzonych wokół niego magów, posługujących się
zaklęciami ochronnymi i leczniczymi.
Asurian
przeklął Bel Shanaara i wszystkich jego sukcesorów przytłaczającą dumą i
paranoją, tak, by ostatecznie zniszczyli oni samych siebie w szaleństwie i z
przewrażliwienia. W zasadzie, jedynym powodem, dla którego Finubar pozwolił na
własną śmierć, był fakt tego, iż zdał on sobie sprawę z ciążącej nad nim
klątwy. Doskonale wiedział, że jedyną ucieczką przed tą klątwą była śmierć.
Zostało
również potwierdzone że Malekith, który przez długi czas był uznawany za
niegodnego rządzenia ludem Asur, był prawowitym następcą Aenariona, w związku z
czym wszystkich władców rządzących już od czasów Bel Shanaara należałoby uznać
za uzurpatorów.
Ciekawostki
● “Na Ogień Asuriana!” to termin,
którym Wysokie Elfy wyrażają szok i zaskoczenie
● Asurian dzierży srebrny łuk, z
którego strzela złotymi strzałami
- Isha, Matka
Isha
jest Boginią Płodności, Natury, Zbiorów, Żyznej Ziemi, strażnikiem naturalnego
porządku i matką Elfiej rasy. Leśne Elfy ze Starego Świata czczą ją jako
najważniejsze bóstwo, choć inne Elfy modlą się do niej o udane zbiory i ochronę
ciąży, lub o pomoc w czasie zagranicznych podróży w dzicz.
Jako
Bogini natury, Isha nauczyła Elfy dbania o ziemię i sposobów uzyskiwania
obfitych plonów. Elfy opisują ją jako Elfią kobietę, pełną życia i piękna.
Powszechnie jest uważana za matkę całej Elfiej rasy. To właśnie Isha błogosławi
Wieczną Królową swoją mądrością, pięknem i władzą. To także ona chroni wieczne
polany Avelornu przed skazą zimy.
Symbolem
Ishy jest Wszystkowidzące Oko, roniące łzy za swoje śmiertelne, Elfie dzieci. U
świtu czasu, Asurian zdecydował, że choć Elfy będą wręcz fantastycznie
długowieczne, to wciąż będą się starzeć i umierać. Isha, która ukochała dzieci
Asuriana ponad wszystkie własne stworzenia, rozpaczała i płakała z boleści nad
tą decyzją. Jej łzy spadały na świat śmiertelników w wielkim deszczu,
sprawiając, że wody życia przemieniły Ulthuan w bogatą i żyzną ziemię, którą
oglądać można po dziś dzień.
Następnie,
Isha uważnie doglądała swoich dzieci, szukając sposobów na ułatwienie im
egzystencji. Choć bezpośredni kontakt między Bogami a śmiertelnikami został
przez Asuriana zakazany, niekiedy Isha nakazuje swojej córce, Lileath, zsyłanie
wizji przez sny i koszmary, tak, by Elfy były w stanie konfrontować się z
niebezpieczeństwami własnego świata, czując przy tym opiekuńczą dłoń
prowadzącej ich matki i jej ostrzeżenie. Tylko gdy uwaga Stwórcy skierowana
jest gdzie indziej, Isha ośmiela się interweniować osobiście, szerząc swoją
magię przez cały Ulthuan, niszcząc Demony i złoczyńców, którzy zagrażają jej
dzieciom.
Ciekawostki
● Powszechne pozdrowienie na Ulthuanie
brzmi: “Błogosławieństwo Ishy niech
będzie z Tobą,” na co inni mogą odpowiedzieć: “Obyś żył tysiąc lat.”
- Kurnous, Łowca
Kurnous
jest Bogiem Łowów i władcą dzikich miejsc. Wszystkie Elfy czczą jego imię, jako
że jest on mężem Ishy i ojcem Elfiej rasy. Żadne Elfy nie czczą go jednak
bardziej niż Leśne Elfy, które wierzą, że tylko one żyją dokładnie tak, jak
życzyłby sobie tego Kurnous. Kurnous pragnie, by żadne zwierze nie było
zabijane wyłącznie dla sportu, a wyłącznie w walce o przetrwanie. Naruszenie
tego kreda jest niebezpieczne na całym świecie, jako że Kurnous jest mściwym
Bogiem, jednak nigdy nie jest to bardziej niebezpieczne niż w Athel Loren,
gdzie jego sługi osobiście wymierzają sprawiedliwość.
Kurnous
Łowca jest władcą zarówno lasów jak i bestii; jest duchem nienaruszonych lasów,
dzikich zwierząt i gęstych głuszy. Wszędzie tam, gdzie udaje się Kurnous, w
ślad za nim biegnie wataha wyjących ogarów, a gdy zagrzmi on w róg, Dziki Gon
podąża za nim, z sercami przepełnionymi niegasnącą radością.
Kurnous
jest Bogiem wszystkich myśliwych, jako że strzeże on ich w czasie polowania.
Obrażenie Kurnousa zabiciem zwierzęcia dla sportu jest równoznaczne ze
sprowadzeniem na siebie katastrofy, jego zemsta jest bowiem szybka i brutalna.
Ci, którzy przekroczą jego święte prawo, otrzymują cichy zakaz zbliżania się do
miejsc, gdzie natura świata zakorzeniła się najgłębiej; jedynie kilku z tych,
którzy obrazili Boga Łowów i powrócili do jego Świątyni, wyszło z niej bez
szwanku, jednak ci, którym się to udało, uciekają w przerażeniu,
niejednokrotnie okrutnie poranieni na całym ciele i niezwykle milczący gdy
ktokolwiek próbował wydusić z nich, do czego doszło w lesie.
Ellyrion
jest przez wielu Elfów uważane za wybrane przez Kurnousa królestwo Ulthuanu,
jako że jego rozległe równiny i gęste lasy są domem dla wielu dzikich bestii, w
walce z którymi łowca może sprawdzić swoje umiejętności. Wiele z tamtejszych
leśnych zagłębień w naturalnym podłożu skrywa ołtarze, na których można znaleźć
róg, kość i kwiaty wrzosu. To tam Elfy pragnące oddać cześć swojemu patronowi
modlą się, z daleka od oczu bardziej cywilizowanych Elfów. Niekiedy, dzikie równiny
niosą ze sobą echo rogu Boga-Łowcy. Róg słyszany o świcie uważany jest za dobry
omen, zwiastujący udane polowanie. Róg słyszany o zmierzchu jest ostrzeżeniem
Kurnousa o ciemności nawiedzającej daną ziemię. Taki sygnał daje wszystkim
łowcom do zrozumienia, że muszą przygotować swoje łuki i strzały na dwunożną
ofiarę.
Ciekawostki
● Choć wielu mieszkańców Ulthuanu
postrzega Ellyrion za wybrane królestwo Kurnousa, Świątynia Boga Łowów jest
położona w królestwie Chrace, jak wynika z mapy kontynentu dołączonej do Ósmej
Edycji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz