sobota, 19 października 2019

Warhammer Fantasy - Skaveni cz3



https://youtu.be/SrGPu9Ww7LQ


Społeczeństwo:

"Co można więc powiedzieć o kulturze i społeczeństwie szczuroludzi, biorąc pod uwagę ich psychologię całkowitego skupienia na sobie i ciągłego głodu? Krótko, życie Skavena jest życiem nieustannej wojny. Tak jak stale rzucają się przeciwko ludziom i krasnoludkom, aby zaspokoić podstawowe potrzeby pokarmu i przestrzeni, tak samo stale walczą między sobą, aby zapewnić sobie jak największy dostęp do tych zasobów i kontrolę nad nimi. W świecie Skavenów, inaczej niż w naszym, najsilniejsi jedzą najlepszą porcję, a każdy inny szczur spiskuje, aby zająć to miejsce dla siebie".
-Ammelie Meyer, Kapłanka Vereny.

Społeczeństwo Skavenów jest często podzielone na dwa rodzaje systemów społecznych, które są rozdzielone na System Kastowy i Hierarchię Klanową. System Kastowy skupia się w dużej mierze na kolorze futra Skavena, co oznacza, że Skavenowi przypisuje się szczególną rolę w społeczeństwie. Urodzeni z rogami i szarym lub białym futrem uważani są za wybrańców Rogatego Szczura i tym samym są szkoleni na kapłanów Kasty Kapłańskiej Pod-Imperium. Ze względu na ich wpływową i polityczną władzę, są oni również najbardziej oczywistymi liderami wśród grup Skavenów. Ci, którzy urodzili się bez rogów, ale mają białe lub szare futro, są zazwyczaj szkoleni jako Albinoska Straż Szturmoszczurów Rady Trzynastu.

Poniżej kasty kapłańskiej znajduje się militarystyczna Kasta Wojowników, na którą składają się prawie wyłącznie Skaveni o czarnym futrze. Czarne futro uważane jest za znak zabójcy, a Skaven tego koloru otrzymuje pozycję w społeczeństwie, które koncentruje się na szkoleniu w twardych, nieustępliwych wojowników. W niektórych przypadkach Skaven, który nie posiada czarnego futra, może do niego dołączyć, jeśli udowodni, że jest równie skutecznym wojownikiem jak każdy inny Skaven o czarnym futrze. Takie sytuacje gwarantują jednak, że Skaveni z owej kasty będą barwić swoje futro na czarno, aby zachować swój wizerunek elitarnych wojowników.

Poniżej Kasty Wojowników znajduje się ogólna populacja Skavenów o brązowym futrze. Owi Skaveni tworzą fundamenty społeczeństwa szczuroludzi, czyniąc je najbardziej zróżnicowanymi pod względem zawodowym, jakości życia i statusu społecznego. Będąc poza systemem kastowym, Skaveni o brązowym futrze często dzielą się dalej na sekty, które skupiają się na zawodach takich jak handel, budownictwo, produkcja broni i towarów. Wszystkie te ugrupowania pozwalają Skavenom na wykorzystanie swojego dążenia do wspinaczki społecznej na znacznie większą skalę, każda sekta walczy o wyższość nad drugą, tak jak każda Skaven walczy o pozycję w swojej sekcie. Bezpośrednia wojna między tymi grupami nie jest tak powszechna, jak wielu by się wydawało, po prostu dlatego, że Kasta Kapłańska często łagodzi wrogość między frakcjami poprzez użycie terroru i okrucieństwa. W ich interesie Kasta Kapłańska chce zapewnić pełną kontrolę nad Pod-Imperium, a bez jakiejś formy jedności, Pod-Imperium jako całość nie może naprawdę istnieć.

Hierarchia Klanowa:

Poza systemem kastowym, społeczeństwo Skavenów jest zazwyczaj zdominowane przez zdradziecką Hierarchię Klanową, z której klany stanowią większość stale rosnącej populacji samców. Te militarystyczne klany, znane jako Klany Watażków, tworzą hierarchię zdefiniowaną przez prawo najsilniejszego panującego nad najsłabszymi. Na szczycie tej hierarchii znajduje się Watażka, stąd nazwa klanów, który powinien być najsilniejszą i najbardziej przebiegłą jednostką w całym klanie. Owi Watażkowie są oficjalnymi i tyranicznymi władcami klanów Skavenów, których rządy są zarówno surowe, jak i absolutne.

Poniżej Watażki znajduje się Kasta Wojowników, która zgodnie z oczekiwaniami składa się z Czarnych Skavenów wyszkolonych jako elitarni wojownicy. Jak przystało na ich prestiżową pozycję, ci Skaveni otrzymują to, co najlepsze, co ma do zaoferowania Klan, co często obejmuje odpowiednie i regularne posiłki, jego własne zakwaterowanie, najlepszą broń i zbroję oraz prawa do rozmnażania się z klanowymi samicami. U podstaw tej piramidalnej hierarchii, fundamentem, na którym zbudowane jest całe społeczeństwo, jest "klasa robotnicza", nieistotni i zbędni niewolnicy lub robotnicy. Niewolnicy i robotnicy mogą być różnych ras lub kultur i często są jeńcami wojennymi lub członkami rywalizującego klanu, który został podporządkowany.

W tej surowej rzeczywistości koncepcja życia i wolności jednostki są bezwartościowe w społeczeństwie Klanu. Przetrwanie jest uważane za nadrzędne dla jednostki, podobnie jak awans społeczny. Choć rzadko się do tego przyznają, prawie wszyscy Skaveni postrzegają wszystkich współklanowców jako potencjalnych wrogów. Skaveni, którzy zajmują stanowiska władzy, są otoczeni zawiścią za swoją pozycję, podczas gdy ci szczuroludzie, którzy służą w mniej prestiżowych pozycjach, są nieustannie podejrzewani o zdradę. Codzienne życie klanu Skavenów jest często naznaczone ciągłymi walkami o władzę. Życie Skavena jest bezprawnym i nędznym światem, w którym słabi giną, a silni przeżywają, pod warunkiem, że nieustannie obserwują swoich przeciwników. Spośród nich doszukiwanie się zdrady i pilnowanie pleców nie są uważane za zachowanie hańbiące, ale tradycyjne, a próby pozbycia się konkurencji jako sposób wzrostu pozycji w społeczeństwie. W rezultacie ten niestabilny system doprowadził do skrajnie wysokiego poziomu paranoi u prawie wszystkich przywódców Skavenów na wszystkich poziomach społeczeństwa.

Wszyscy Skaveni znają swój status w klanie, ale pozycje między nimi mogą się szybko zmieniać. Kilka szybkich zdrad lub nawet jedno dobre pchnięcie w plecy może przekształcić niskiego żołnierza w dowódcę bandy, nawet zanim ciało jego ofiary ostygnie. W tym samym duchu można powiedzieć, że władca lub wódz Skavenów zawsze będzie tylko o jedno pchnięcie sztyletem od swoich podwładnych. Codzienne życie na wszystkich poziomach społeczeństwa Skavenów naznaczone jest tym ciągłym "popychaniem i szturchaniem" na poziomie władzy, ponieważ każdy szczuroczłek spiskuje w dzień i w nocy, aby poprawić swoją osobistą reputację i status, lub podważając innych w swojej grupie. Sojusze są tworzone, łamane i w konsekwencji stale się zmieniają.

Nie ma nawet równości pomiędzy osobami o takim samym statusie społecznym, zawsze znajdzie się ktoś w grupie, kto jest zawsze o krok przed innymi. Każdy Skaven kontroluje wszystkich pozostałych członków grupy, szukając wszelkich słabych punktów, które mogą być wykorzystane przeciwko nim, a w rezultacie będzie często obserowany również przez tych pierwszych. Na wszystkich poziomach piramidy, ale szczególnie w niższych klasach, walka o władzę często przybiera formę bezpośrednich fizycznych konfrontacji. Większość Skavenów posiada straszliwe blizny po tych walkach, a wielu z nich może stracić oko lub ucho. Ułomny Skaven, w wyniku którego jedna z tych konfrontacji może zostać zjedzony przez bardziej zdesperowanych. Jeśli przegrany nie zginie natychmiast, masa wiwatująca rzuci się na niego, aby wypatroszyć go i pożreć póki wciąż będzie zbyt słaby by się obronić. Kalecy są dla klanu po prostu ciężarem i zostaną szybko zjedzeni.

Wszystkie klany stale zmieniają liczbę członków. Wynika to głównie z faktu, że liczba ludności Skavenów często rośnie wykładniczo, gdy zapasy pożywienia są obfite, a drastycznie spada w czasach głodu. W największym stopniu, Watażka Skavenów ma moc i wpływy, aby kontrolować klan z około setkami, a nawet dziesiątkami tysięcy szczurów, rozprzestrzeniony w wielu zagłębieniach i podziemnych norach na całym zajmowanym terytorium. Dokładna liczba różnych klanów, które są rozproszone w całym Pod-Imperium jest praktycznie niezliczona, ponieważ rywalizujące klany będą stale podbijać, a może nawet niszczyć się nawzajem często krótkim czasie. Możliwe liczby dla jednego klanu mogą wynosić około dziesiątek tysięcy, ale dokładna liczba zmienia się niemal codziennie, ponieważ największe i najpotężniejsze Klany Watażków ciągle prowadzą wojny z mniejszymi klanami, wchłaniając ich członków jako wojowników lub niewolników, lub po prostu pożerając truchła lub ucztując na tych, którzy przeżyli. Zbyt szybki lub zbyt wolny wzrost klanów może prowadzić do wewnętrznej rywalizacji, co byłoby wynikiem tego, że Watażka nie wywiązuje się w wystarczającym stopniu z kontroli swoich podwładnych. Doprowadzić to może w końcu do wojen domowych na małą skalę pomiędzy małymi frakcjami w obrębie klanu.

Cztery Wielkie Klany:

Spośród wielu różnych klanów, które zajmują znaczną część Pod-Imperium, nie ma tak potężnych zarówno pod względem militarnym oraz politycznym, jak Cztery Wielkie Klany. Te starożytne klany składają się z inżynierów Klanu Skryre, fanatycznych mnichów plagi Klanu Pestilens, Zabójców klanu Eshin i zmutowanych bestii Klanu Moulder. Klany te mają największe terytoria, a ich bogactwo, władza i wpływy mogą zmienić polityczny i społeczny krajobraz Pod-Imperium na jedno skinienie pysków ich przywódców. Ich władza rozciąga się tak daleko, że watażkowie każdego z klanu zajmują miejsce w Radzie Trzynastu.

Klan Moulder:

Klan Moulder jest pierwszym z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w mistrzostwie hodowli, mutacji i chirurgicznym tworzeniu jednych z najbardziej przerażających i obrzydliwych bestii wojennych, jakie kiedykolwiek istniały. Nadal nie jest jasne, w jaki sposób ci ohydni szczuroludzie zdołali osiągnąć takie wyniki w swoich eksperymentach. Kieruje nimi zazdrość oraz chciwość, i nie jest tajemnicą, że klan jest uważany za jeden z najbogatszych klanów Skavenów w całym Pod-Imperium.

Klan Skyre:

Clan Skryre jest drugim z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w tworzeniu i badaniu maszyn wojennych, wykorzystując okropną kombinację magii oraz technologii. Jej członkowie, znani jako Inżynierowie lub Czarnoksiężnicy, są zarówno wynalazcami, jak i magikami, których wiedza pomaga w produkcji wszelkiego rodzaju maszyn wojennych i broni do użytku tych, którzy chcą za to zapłacić. Wielu z nich to pełnoprawni czarodzieje, zdolni do samodzielnego rzucania zaklęć przez wiatry magii, ale ich najpotężniejsza broń leży w użyciu ich własnej śmiercionośnej broni.

Klan Pestilens:

Klan Pestilens jest trzecim z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, które opanowały i rozpętały na tym świecie wszelkie nikczemne plagi i choroby. Prawdopodobnie najbardziej przerażający ze wszystkich Wielkich Klanów, ci Skaveni są znienawidzeni przez wrogów i sojuszników. Byli głównym agresorem i podżegaczem dwóch wielkich wojen domowych Skavenów, które spustoszyły znaczną część Pod-Imperium przez cztery wieki, jak i prawie obalili Radę Trzynastu. Znani również jako Mnisi Plagi, uczniowie chorób i rozkładu. Ci Skaveni poświęcili swój niezdrowy zapał do szerzenia zarazy i zepsucia w imię Rogatego Szczura wszystkim tym, których uznają za odpowiednich. Nawet swoim własnym braciom.

Klan Echin:

Klan Eshin jest czwartym z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w śmiercionośnych i tajemniczych sztukach kradzieży, morderstwa, trucizny i zabójstwa wyuczonego w egzotycznym Dalekim Wschodzie. Spośród wszystkich innych klanów, które zamieszkują Podo-Imperium, Klan Eshin jest zdecydowanie najbardziej tajemniczym i ukrytym z nich wszystkich. Ten klan ma wszędzie oczy i uszy, a jego śmiercionośni agenci są rozproszeni wszędzie w domenie Skavenów, jak również rozlokowani w miastach i osiedlach mieszkańców powierzchni. Za odpowiednią cenę, czarno ubrani agenci Klanu Eshin ukradną wszelkie informacje, popełnią każdy akt bezwzględnego sabotażu lub zabiją każdego rywala z bezwzględną skutecznością.

Klany Watażków:

Pod tymi czterema wielkimi klanami znajduje się ogromna liczba różnorodnych i wielokulturowych klanów, stanowiących większość całego imperium Skavenów. Chociaż większość z tych klanów jest znacznie słabsza niż ich potężniejsi bracia z Czterech Wielkich Klanów, niektóre z nich stały się albo tak potężne, bogate, lub liczne, że dorównują wpływom i bogactwom Wielkiej Czwórki.

Znane Klany Watażków:
Klan Mors - Najliczniejszy i najpotężniejszy z klanów Watażków. Po ich wielkim podboju i kampanii przeciwko Krasnoludom z Karak Ośmiu Szczytów. Klan ten cieszący się złą sławą i bogactwem. Posiada najbardziej opancerzone oddziały Szturmoszczurów w całym Pod-Imperium, a po splądrowaniu potężnych i dobrze wykonanych zbroi i broni krasnoludów ich siła i wpływy stały się równe wpływom Wielkiej Czwórki. Ich watażka ma swoje miejsce w Radzie Trzynastu.

Klan Rictus - Klan Skavenów, który wyhodował niezwykle dużą ilość Szturmoszczurów. Ich watażka ma swoje miejsce w Radzie Trzynastu.

Klan Skab – Członkowie tego klanu mieszkają pod miastem Nuln i byli głównym uczestnikiem inwazji na Nuln. Niedawno klan został poważnie zdziesiątkowany, a jego władca został zamordowany przez Szarego Proroka Thanquol’a. Uznawany przez Radę za klan zdrajców po ich porażce.

Klan Skruten - Klan Skavenów, który został założony na terenie Pustkowi.

Klan Karrion – Mistrzowie zbieractwa oraz plądrowania brudu i śmieci ras powierzchni lub nawet innych klanów Skavenów.

Klan Festerlingus - Założony w południowych krainach i sojusznik Klanu Pestilens.

Klan Gritak - Został zdradzony, zniewolony, a następnie wymazany ze świata przez Klan Mors podczas wojny o Karak Osiem Szczytów.

Klan Krizzor – Klan założony w Mrocznych Krainach.

Klan Makris – Owy klan był zbyt ambitny i sprzeciwiał się Radzie Trzynastu na wczesnym etapie. W ramach kary klan został bezlitośnie zarżnięty i całkowicie zniszczony.

Klan Merkit - Był jedną z pierwszych ofiar pierwszej wojny domowej Skavenów. Ostateczny los garstki ocalałych jest nieznany.

Klan Rikek - Dawniej potężny klan, który osiadł w Nagashizzar i został unicestwiony przez Nagasha po jego powrocie. Ostateczny los nielicznych ocalałych jest nieznany.

Klan Skurvy - Dość potężny klan, który specjalizuje się w produkcji i konserwacji łodzi i barek. Posiada największą flotę wśród Skavenów.

Klan Skuttle - Posiadanie drugą co do wielkości flotę w Dominium Skavenów. Arcy-rywale klanu Skurvy.

Klan Sleekit – Kolejny klan Skavenów znany ze swojej floty. Rywalem klanów Skurvy i Skuttle. Ma w swoim klanie znaczną liczbę barek i statków.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK

  20% rabatu na ręcznie robioną biżuterię z kodem CZYTAWOJTEK klikasz w link i 20% jest twoje :) Ty cieszysz się super cacuszkami i dodatkow...