https://youtu.be/SrGPu9Ww7LQ
Społeczeństwo:
"Co można więc powiedzieć o kulturze i
społeczeństwie szczuroludzi, biorąc pod uwagę ich psychologię całkowitego
skupienia na sobie i ciągłego głodu? Krótko, życie Skavena jest życiem
nieustannej wojny. Tak jak stale rzucają się przeciwko ludziom i krasnoludkom,
aby zaspokoić podstawowe potrzeby pokarmu i przestrzeni, tak samo stale walczą
między sobą, aby zapewnić sobie jak największy dostęp do tych zasobów i
kontrolę nad nimi. W świecie Skavenów, inaczej niż w naszym, najsilniejsi jedzą
najlepszą porcję, a każdy inny szczur spiskuje, aby zająć to miejsce dla
siebie".
-Ammelie
Meyer, Kapłanka Vereny.
Społeczeństwo
Skavenów jest często podzielone na dwa rodzaje systemów społecznych, które są
rozdzielone na System Kastowy i Hierarchię Klanową. System Kastowy skupia się w
dużej mierze na kolorze futra Skavena, co oznacza, że Skavenowi przypisuje się
szczególną rolę w społeczeństwie. Urodzeni z rogami i szarym lub białym futrem
uważani są za wybrańców Rogatego Szczura i tym samym są szkoleni na kapłanów
Kasty Kapłańskiej Pod-Imperium. Ze względu na ich wpływową i polityczną władzę,
są oni również najbardziej oczywistymi liderami wśród grup Skavenów. Ci, którzy
urodzili się bez rogów, ale mają białe lub szare futro, są zazwyczaj szkoleni
jako Albinoska Straż Szturmoszczurów Rady Trzynastu.
Poniżej kasty
kapłańskiej znajduje się militarystyczna Kasta Wojowników, na którą składają
się prawie wyłącznie Skaveni o czarnym futrze. Czarne futro uważane jest za
znak zabójcy, a Skaven tego koloru otrzymuje pozycję w społeczeństwie, które
koncentruje się na szkoleniu w twardych, nieustępliwych wojowników. W
niektórych przypadkach Skaven, który nie posiada czarnego futra, może do niego
dołączyć, jeśli udowodni, że jest równie skutecznym wojownikiem jak każdy inny
Skaven o czarnym futrze. Takie sytuacje gwarantują jednak, że Skaveni z owej
kasty będą barwić swoje futro na czarno, aby zachować swój wizerunek elitarnych
wojowników.
Poniżej Kasty
Wojowników znajduje się ogólna populacja Skavenów o brązowym futrze. Owi
Skaveni tworzą fundamenty społeczeństwa szczuroludzi, czyniąc je najbardziej
zróżnicowanymi pod względem zawodowym, jakości życia i statusu społecznego.
Będąc poza systemem kastowym, Skaveni o brązowym futrze często dzielą się dalej
na sekty, które skupiają się na zawodach takich jak handel, budownictwo,
produkcja broni i towarów. Wszystkie te ugrupowania pozwalają Skavenom na
wykorzystanie swojego dążenia do wspinaczki społecznej na znacznie większą
skalę, każda sekta walczy o wyższość nad drugą, tak jak każda Skaven walczy o
pozycję w swojej sekcie. Bezpośrednia wojna między tymi grupami nie jest tak
powszechna, jak wielu by się wydawało, po prostu dlatego, że Kasta Kapłańska
często łagodzi wrogość między frakcjami poprzez użycie terroru i okrucieństwa.
W ich interesie Kasta Kapłańska chce zapewnić pełną kontrolę nad Pod-Imperium,
a bez jakiejś formy jedności, Pod-Imperium jako całość nie może naprawdę
istnieć.
Hierarchia Klanowa:
Poza systemem
kastowym, społeczeństwo Skavenów jest zazwyczaj zdominowane przez zdradziecką
Hierarchię Klanową, z której klany stanowią większość stale rosnącej populacji
samców. Te militarystyczne klany, znane jako Klany Watażków, tworzą hierarchię
zdefiniowaną przez prawo najsilniejszego panującego nad najsłabszymi. Na szczycie
tej hierarchii znajduje się Watażka, stąd nazwa klanów, który powinien być
najsilniejszą i najbardziej przebiegłą jednostką w całym klanie. Owi Watażkowie
są oficjalnymi i tyranicznymi władcami klanów Skavenów, których rządy są
zarówno surowe, jak i absolutne.
Poniżej
Watażki znajduje się Kasta Wojowników, która zgodnie z oczekiwaniami składa się
z Czarnych Skavenów wyszkolonych jako elitarni wojownicy. Jak przystało na ich
prestiżową pozycję, ci Skaveni otrzymują to, co najlepsze, co ma do zaoferowania
Klan, co często obejmuje odpowiednie i regularne posiłki, jego własne
zakwaterowanie, najlepszą broń i zbroję oraz prawa do rozmnażania się z
klanowymi samicami. U podstaw tej piramidalnej hierarchii, fundamentem, na
którym zbudowane jest całe społeczeństwo, jest "klasa robotnicza",
nieistotni i zbędni niewolnicy lub robotnicy. Niewolnicy i robotnicy mogą być
różnych ras lub kultur i często są jeńcami wojennymi lub członkami rywalizującego
klanu, który został podporządkowany.
W tej surowej
rzeczywistości koncepcja życia i wolności jednostki są bezwartościowe w
społeczeństwie Klanu. Przetrwanie jest uważane za nadrzędne dla jednostki,
podobnie jak awans społeczny. Choć rzadko się do tego przyznają, prawie wszyscy
Skaveni postrzegają wszystkich współklanowców jako potencjalnych wrogów.
Skaveni, którzy zajmują stanowiska władzy, są otoczeni zawiścią za swoją
pozycję, podczas gdy ci szczuroludzie, którzy służą w mniej prestiżowych
pozycjach, są nieustannie podejrzewani o zdradę. Codzienne życie klanu Skavenów
jest często naznaczone ciągłymi walkami o władzę. Życie Skavena jest bezprawnym
i nędznym światem, w którym słabi giną, a silni przeżywają, pod warunkiem, że
nieustannie obserwują swoich przeciwników. Spośród nich doszukiwanie się zdrady
i pilnowanie pleców nie są uważane za zachowanie hańbiące, ale tradycyjne, a
próby pozbycia się konkurencji jako sposób wzrostu pozycji w społeczeństwie. W
rezultacie ten niestabilny system doprowadził do skrajnie wysokiego poziomu
paranoi u prawie wszystkich przywódców Skavenów na wszystkich poziomach
społeczeństwa.
Wszyscy Skaveni
znają swój status w klanie, ale pozycje między nimi mogą się szybko zmieniać.
Kilka szybkich zdrad lub nawet jedno dobre pchnięcie w plecy może przekształcić
niskiego żołnierza w dowódcę bandy, nawet zanim ciało jego ofiary ostygnie. W
tym samym duchu można powiedzieć, że władca lub wódz Skavenów zawsze będzie
tylko o jedno pchnięcie sztyletem od swoich podwładnych. Codzienne życie na
wszystkich poziomach społeczeństwa Skavenów naznaczone jest tym ciągłym
"popychaniem i szturchaniem" na poziomie władzy, ponieważ każdy
szczuroczłek spiskuje w dzień i w nocy, aby poprawić swoją osobistą reputację i
status, lub podważając innych w swojej grupie. Sojusze są tworzone, łamane i w
konsekwencji stale się zmieniają.
Nie ma nawet
równości pomiędzy osobami o takim samym statusie społecznym, zawsze znajdzie
się ktoś w grupie, kto jest zawsze o krok przed innymi. Każdy Skaven kontroluje
wszystkich pozostałych członków grupy, szukając wszelkich słabych punktów,
które mogą być wykorzystane przeciwko nim, a w rezultacie będzie często
obserowany również przez tych pierwszych. Na wszystkich poziomach piramidy, ale
szczególnie w niższych klasach, walka o władzę często przybiera formę
bezpośrednich fizycznych konfrontacji. Większość Skavenów posiada straszliwe
blizny po tych walkach, a wielu z nich może stracić oko lub ucho. Ułomny
Skaven, w wyniku którego jedna z tych konfrontacji może zostać zjedzony przez
bardziej zdesperowanych. Jeśli przegrany nie zginie natychmiast, masa
wiwatująca rzuci się na niego, aby wypatroszyć go i pożreć póki wciąż będzie
zbyt słaby by się obronić. Kalecy są dla klanu po prostu ciężarem i zostaną
szybko zjedzeni.
Wszystkie
klany stale zmieniają liczbę członków. Wynika to głównie z faktu, że liczba
ludności Skavenów często rośnie wykładniczo, gdy zapasy pożywienia są obfite, a
drastycznie spada w czasach głodu. W największym stopniu, Watażka Skavenów ma
moc i wpływy, aby kontrolować klan z około setkami, a nawet dziesiątkami
tysięcy szczurów, rozprzestrzeniony w wielu zagłębieniach i podziemnych norach
na całym zajmowanym terytorium. Dokładna liczba różnych klanów, które są
rozproszone w całym Pod-Imperium jest praktycznie niezliczona, ponieważ
rywalizujące klany będą stale podbijać, a może nawet niszczyć się nawzajem
często krótkim czasie. Możliwe liczby dla jednego klanu mogą wynosić około
dziesiątek tysięcy, ale dokładna liczba zmienia się niemal codziennie, ponieważ
największe i najpotężniejsze Klany Watażków ciągle prowadzą wojny z mniejszymi
klanami, wchłaniając ich członków jako wojowników lub niewolników, lub po
prostu pożerając truchła lub ucztując na tych, którzy przeżyli. Zbyt szybki lub
zbyt wolny wzrost klanów może prowadzić do wewnętrznej rywalizacji, co byłoby
wynikiem tego, że Watażka nie wywiązuje się w wystarczającym stopniu z kontroli
swoich podwładnych. Doprowadzić to może w końcu do wojen domowych na małą skalę
pomiędzy małymi frakcjami w obrębie klanu.
Cztery Wielkie Klany:
Spośród wielu
różnych klanów, które zajmują znaczną część Pod-Imperium, nie ma tak potężnych zarówno
pod względem militarnym oraz politycznym, jak Cztery Wielkie Klany. Te
starożytne klany składają się z inżynierów Klanu Skryre, fanatycznych mnichów
plagi Klanu Pestilens, Zabójców klanu Eshin i zmutowanych bestii Klanu Moulder.
Klany te mają największe terytoria, a ich bogactwo, władza i wpływy mogą
zmienić polityczny i społeczny krajobraz Pod-Imperium na jedno skinienie pysków
ich przywódców. Ich władza rozciąga się tak daleko, że watażkowie każdego z klanu
zajmują miejsce w Radzie Trzynastu.
Klan
Moulder:
Klan Moulder
jest pierwszym z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w
mistrzostwie hodowli, mutacji i chirurgicznym tworzeniu jednych z najbardziej
przerażających i obrzydliwych bestii wojennych, jakie kiedykolwiek istniały.
Nadal nie jest jasne, w jaki sposób ci ohydni szczuroludzie zdołali osiągnąć
takie wyniki w swoich eksperymentach. Kieruje nimi zazdrość oraz chciwość, i nie
jest tajemnicą, że klan jest uważany za jeden z najbogatszych klanów Skavenów w
całym Pod-Imperium.
Klan Skyre:
Clan Skryre
jest drugim z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w
tworzeniu i badaniu maszyn wojennych, wykorzystując okropną kombinację magii
oraz technologii. Jej członkowie, znani jako Inżynierowie lub Czarnoksiężnicy,
są zarówno wynalazcami, jak i magikami, których wiedza pomaga w produkcji
wszelkiego rodzaju maszyn wojennych i broni do użytku tych, którzy chcą za to
zapłacić. Wielu z nich to pełnoprawni czarodzieje, zdolni do samodzielnego
rzucania zaklęć przez wiatry magii, ale ich najpotężniejsza broń leży w użyciu
ich własnej śmiercionośnej broni.
Klan
Pestilens:
Klan Pestilens
jest trzecim z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, które opanowały i rozpętały
na tym świecie wszelkie nikczemne plagi i choroby. Prawdopodobnie najbardziej
przerażający ze wszystkich Wielkich Klanów, ci Skaveni są znienawidzeni przez
wrogów i sojuszników. Byli głównym agresorem i podżegaczem dwóch wielkich wojen
domowych Skavenów, które spustoszyły znaczną część Pod-Imperium przez cztery
wieki, jak i prawie obalili Radę Trzynastu. Znani również jako Mnisi Plagi,
uczniowie chorób i rozkładu. Ci Skaveni poświęcili swój niezdrowy zapał do
szerzenia zarazy i zepsucia w imię Rogatego Szczura wszystkim tym, których
uznają za odpowiednich. Nawet swoim własnym braciom.
Klan Echin:
Klan Eshin
jest czwartym z Czterech Wielkich Klanów Skavenów, który specjalizuje się w
śmiercionośnych i tajemniczych sztukach kradzieży, morderstwa, trucizny i
zabójstwa wyuczonego w egzotycznym Dalekim Wschodzie. Spośród wszystkich innych
klanów, które zamieszkują Podo-Imperium, Klan Eshin jest zdecydowanie
najbardziej tajemniczym i ukrytym z nich wszystkich. Ten klan ma wszędzie oczy
i uszy, a jego śmiercionośni agenci są rozproszeni wszędzie w domenie Skavenów,
jak również rozlokowani w miastach i osiedlach mieszkańców powierzchni. Za
odpowiednią cenę, czarno ubrani agenci Klanu Eshin ukradną wszelkie informacje,
popełnią każdy akt bezwzględnego sabotażu lub zabiją każdego rywala z
bezwzględną skutecznością.
Klany
Watażków:
Pod tymi
czterema wielkimi klanami znajduje się ogromna liczba różnorodnych i
wielokulturowych klanów, stanowiących większość całego imperium Skavenów.
Chociaż większość z tych klanów jest znacznie słabsza niż ich potężniejsi
bracia z Czterech Wielkich Klanów, niektóre z nich stały się albo tak potężne,
bogate, lub liczne, że dorównują wpływom i bogactwom Wielkiej Czwórki.
Znane Klany
Watażków:
Klan Mors - Najliczniejszy i
najpotężniejszy z klanów Watażków. Po ich wielkim podboju i kampanii przeciwko
Krasnoludom z Karak Ośmiu Szczytów. Klan ten cieszący się złą sławą i
bogactwem. Posiada najbardziej opancerzone oddziały Szturmoszczurów w całym
Pod-Imperium, a po splądrowaniu potężnych i dobrze wykonanych zbroi i broni
krasnoludów ich siła i wpływy stały się równe wpływom Wielkiej Czwórki. Ich
watażka ma swoje miejsce w Radzie Trzynastu.
Klan Rictus - Klan Skavenów, który
wyhodował niezwykle dużą ilość Szturmoszczurów. Ich watażka ma swoje miejsce w
Radzie Trzynastu.
Klan Skab – Członkowie tego klanu mieszkają
pod miastem Nuln i byli głównym uczestnikiem inwazji na Nuln. Niedawno klan został
poważnie zdziesiątkowany, a jego władca został zamordowany przez Szarego
Proroka Thanquol’a. Uznawany przez Radę za klan zdrajców po ich porażce.
Klan Skruten - Klan Skavenów, który
został założony na terenie Pustkowi.
Klan Karrion – Mistrzowie zbieractwa
oraz plądrowania brudu i śmieci ras powierzchni lub nawet innych klanów
Skavenów.
Klan Festerlingus - Założony w
południowych krainach i sojusznik Klanu Pestilens.
Klan Gritak - Został zdradzony,
zniewolony, a następnie wymazany ze świata przez Klan Mors podczas wojny o
Karak Osiem Szczytów.
Klan Krizzor – Klan założony w Mrocznych
Krainach.
Klan Makris – Owy klan był zbyt ambitny
i sprzeciwiał się Radzie Trzynastu na wczesnym etapie. W ramach kary klan
został bezlitośnie zarżnięty i całkowicie zniszczony.
Klan Merkit - Był jedną z pierwszych
ofiar pierwszej wojny domowej Skavenów. Ostateczny los garstki ocalałych jest
nieznany.
Klan Rikek - Dawniej potężny klan, który
osiadł w Nagashizzar i został unicestwiony przez Nagasha po jego powrocie.
Ostateczny los nielicznych ocalałych jest nieznany.
Klan Skurvy - Dość potężny klan, który
specjalizuje się w produkcji i konserwacji łodzi i barek. Posiada największą
flotę wśród Skavenów.
Klan Skuttle - Posiadanie drugą co do
wielkości flotę w Dominium Skavenów. Arcy-rywale klanu Skurvy.
Klan Sleekit – Kolejny klan Skavenów
znany ze swojej floty. Rywalem klanów Skurvy i Skuttle. Ma w swoim klanie znaczną
liczbę barek i statków.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz