https://www.youtube.com/watch?v=Z2BtVJhGWU4
Historia
Świt
Chaosu
Przez
eony, galaktyka była świadkiem najazdów demonów i niezliczonych katastrof
związanych z wyciekającą z Osnowy energią chaosu. Inkwizycja od samego początku
swego istnienia zdawała sobie sprawę z niebezpieczeństwa Spaczni, lecz
postanowiła zataić tę informację przed obywatelami Imperium Ludzkości, gdyż
sama świadomość o istnieniu tego fenomenu mogłaby być niebezpieczna. Jak
wiadomo, taka wiedza ściąga słabe umysły w kierunku herezji, niczym trup
przyciąga muchy ku swoim gnijącym zwłokom. Z tego powodu większość tekstów
traktujących o pierwszych kontaktach ludzkości z demonicznymi istotami została
zniszczona lub usunięta z zapisków imperialnych. O wydarzeniach, które
wydarzyły się potem, można przeczytać tylko w zakazanych imperialnych tomach i
heretyckich skryptach obcych ras, których przedstawiciele Ordo Hereticus nie
zdążyli jeszcze zniszczyć. Jednakże nawet one zawierają opisany jedynie ułamek
przypadków dotyczących anomalii Osnowy, jakie nawiedziły galaktykę w
czterdziestym milenium.
Czas
Stagnacji, M15-M25
Opracowanie
technologii Napędu Osnowiańskiego i Standardowych Wzorców Konstrukcyjnych, a
także pojawienie się pierwszych Nawigatorów wśród Imperium Człowieka, zwiastuje
nadejście złotego wieku odkryć, w którym ludzkość opuszcza Terrę, by wyruszyć
na podbój kosmosu i skolonizować dalekie systemy gwiezdne. Chociaż wiedza ludzi
na temat kosmosu wciąż jest bardzo ograniczona, to wierzą oni, że jej poznanie
jest absolutnie niezbędne do dalszego ich rozwoju i poszerzania swoich wpływów. W tym okresie mieszkańcy Imperium obserwują
wykładniczy wzrost liczby psioników w swojej populacji. Ciągłe postępy i
odkrycia naukowe, wsparte potencjałem sztucznej inteligencji, regularnie
poszerzają granice tego, co możliwe, dlatego okres ten nazywany jest także Erą
Technologii.
Wielkie
Przebudzenie, M25-M30
Upadek
Imperium Człowieka rozpoczyna się wraz z nastaniem Epoki Zamętu. Burze Osnowy
rozrywają galaktykę, otwierając drogę do Spaczni i odcinając od siebie ludzkie
kolonie. Z powstających wyrw prowadzących do Wymiaru Chaosu, wylewają się armie
demonów, które bezlitośnie pustoszą odizolowane Światy, siejąc mord i
zniszczenie, gdzie tylko się pojawią. Mieszkańcy całych układów
międzygwiezdnych są niewoleni i wykorzystywani przez Mrocznych Bogów i ich
sługi do spełniania ich mrocznych zachcianek. Próbując się bronić, ludzkość
sięga po najbardziej niszczycielskie technologie, zmieniając wiele z planet w
napromieniowane pustkowia niezdatne do życia. W wyniku ciągłych walk i
wszechobecnego chaosu wiele planet które przetrwały ataki, doznało regresu
technologicznego, cofając się do czasów barbarzyńskich, a ich populacja została
znacznie zredukowana.
● Pojawienie się Imperatora (ok. M30) - Tajemnicza postać znana galaktyce
jako Imperator Ludzkości pojawia się na Terze i jednoczy wszystkie
techno-barbarzyńskie plemiona na Ziemi pod jednym sztandarem. Wydarzenia te
zwane są Wojnami unifikacyjnymi, a gdy dobiegają one końca, Imperator zwraca
swoje myśli ku większej ambicji i przy pomocy inżynierii genetycznej tworzy
Prymarchów Kosmicznych Marines. Mroczny bóg Tzeentch przewiduje, że pewnego
dnia, doprowadzą oni do ostatecznej klęski Sił Chaosu, więc postanawia temu
zapobiec. W wyniku intrygi Zmieniającego Ścieżki i rujnujących mocy osnowy,
Kapsuły inkubacyjne Patriarchów zostają skradzione z tajnych laboratoriów w
Himalajach i rozrzucone po całej galaktyce.
● Narodziny Slaanesha (ok. M30) - Dominująca w galaktyce cywilizacja
Aeldari, zaślepiona swoją pychą, popada w dekadencję i dopuszcza się coraz
bardziej deprawujących zachowań. W wyniku ich hedonizmu i ich amoralnych
zachowań, z nadmiaru mrocznej energii rodzi się Slaanesh, Mroczny Książę będący
nowym Bóstwem Chaosu. Swoim psionicznym krzykiem, towarzyszącym jego
stworzeniu, rozdarł powłokę rzeczywistości i stworzył wyrwę pochłaniającą
większość rasy Eldarów, zwaną powszechnie jako Oko Grozy.
● Zanik Burz(ok. M30) - Po narodzinach Slaanesha, panujące w całej
galaktyce Burze Spaczni, zaczęły stopniowo ustępować i słabnąć, pozwalając na w
miarę bezpieczne podróżowanie w Przestrzeni Kosmicznej.
Świt Imperium, M30-M33
Pojawia się nowy gracz. Siła, która
pragnie zbudować ogromne Imperium władające całą galaktyką w dłuż i wszerz.
Jednakże takie cele są sprzeczne z planami Bogów Chaosu, z których każdy
pragnie władzy absolutnej tylko dla siebie.
● Stworzenie Astronomicanu (ok. M30) - Nadajnik mentalnej energii,
wysyłający sygnał z Terry aż po kres Galaktyki, który obejmuje swym zasięgiem
bezkresne odmęty Osnowy. Niewidoczny z kosmosu Astronomikan, kierowany przez
umysł Imperatora, służy jako stały punkt orientacyjny dla nawigatorów, będący
dla kosmicznych okrętów niczym Latarnia morska i umożliwia im bezpieczną podróż
przez Osnowę. Dla Mrocznych Bogów jest on solą w oku, gdyż przynosi on
niepożądany ład w wymiar Chaosu.
● Wielka Gra rozpoczyna się na nowo (ok. M30) - Pożywiając się duszami
Eldarów, Mroczny Książę zdobywa niebywałą siłę i poszerza swoje wpływy. Reszta
Bogów Chaosu nie mogąc zostać obojętna na jego działania, skupia całą swoją
uwagę na Wielkiej Grze. Tymczasem Burze Osnowy maleją i słabną wraz z końcem
Epoki Zamętu, umożliwiając zjednoczonym siłom Imperium Ludzkości i Marsa na
rozpoczęcie Wielkiej Krucjaty, mającej na celu odzyskanie utraconych wcześniej
światów. Wiele planet zostaje wyzwolone spod jarzma Chaosu przez kosmicznych
Marines, a rozproszeni po galaktyce, zaginieni Prymarchowie ostatecznie się
odnajdują. Imperium Człowieka oficjalnie staje się siłą, z którą należy się
liczyć. Tymczasem Tzeentch wraz z Nurglem i Slaaneshem połączyli siły w walce z
Khornem, lecz ten sojusz nie trwał długo. Krwawa furia Boga Wojny prowadzi go
do zwycięstwa i skutkuje odzyskaniem Utraconych terytoriów wymiaru Chaosu.
● Herezja Horusa (ok.
005-014.M31) - Po odnalezieniu swoich
synów Imperator wraca na Terrę, a
dowodzenie Wielką Krucjatą pozostawia swoim Prymarchom. Każdy z nich dowodzi legionem
Kosmicznych Marines stworzonym na swój obraz i podobieństwo. Imperium Ludzkości
odnosi ciąg zwycięstw, a ich triumf niepokoi Mroczne Bóstwa, które zasiewają
ziarno niezgody wśród Legionów Astartes. Udało im się przekabacić na swoją stronę Horusa z
Legionu Wilków Luny, Mistrza wojny i najwspanialszego ze wszystkich prymarchów, który z kolei przeciągnął na
stronę Sił Chaosu połowę swoich braci. Owi Prymarchowie i ich Legiony
Zdradzieckich Marines ruszyli za Horusem ku potępieniu, by wspomóc Armie
demonów i Bogów Chaosu w walce przeciwko Imperatorowi. Galaktyka pogrążyła się
w największej znanej człowiekowi wojnie domowej, która została zapisana na
kartach historii jako jeden z najgorszych czasów w dziejach ludzkości.
● Czystka na Omegath (998.M31-899.M32) - Tzeentch zsyła na Lorda Zmian
imieniem Ix'thar'ganix, znanego także jako „Poskramiacz Losu”, wizję dziecka ze
świata Omegath, które posiada potencjał do zostania wyrocznią. Większy demon
pragnie mocy tego dziecka dla siebie i wykorzystuje swojej pokłady magii do
otwarcia Szczeliny Osnowy na Omegath. Przez dwadzieścia dni i nocy podległe mu
demoniczne legiony przemierzają planetę w poszukiwaniu chłopca. Przez cały ten
czas ranią i mordują mieszkańców tego świata, siejąc strach i Szaleństwo wśród
obywateli. W końcu Lordowi Zmian udaje im się odnaleźć młodą wyrocznię i
zaabsorbować jego zdolność widzenia przyszłości.
● Żarłoczna Burza (161.M32) - Od niemal tysiąca lat kolonie
górnicze na Ichtar IX były odcięte od reszty Imperium. Kiedy w 33 milenium
szalejące po galaktyce Burze Osnowy ustają, po miliardach tamtejszych górników
nie ma nawet śladu. Nic nie wskazuje, na to, aby za tą sprawą stały Legiony
Demonów z armii Sił Chaosu.
● Cursus Alganar (Data Nieznana.M32) - Wśród piaszczystych pustkowi
planety Tallarn, Gwardia Imperialna dokonuje niezwykłego odkrycia. Podczas
wykopalisk wydobyli oni ogromny pierścień z czarnego kamienia, ozdobiony
rzeźbami Eldarów. Niedługo potem, Aeldari ze Światostatku Biel-Tan, przybywają
na planetę i nie znając zamiarów żołnierzy rozpoczynają walkę. W trakcie bitwy
kamienny artefakt, przez starożytnych eldarów nazywany Czarnym Ślepiem,
aktywuje się i zaczynają z niego wychodzić hordy demonicznych istot. Mając
teraz wspólnego wroga, Astra Militarum i Eldarzy z Biel-Tan łączą siły i
ostatecznie udaje im się odeprzeć siły Chaosu i ukryć Cursus Alganar głęboko
pod piaskami planety.
● Grzech Chciwość (454.M33) - Przebiegły handlarz Apollyon
Maestrich-Nova odkrył księżyc o ogromnym bogactwie naturalnym i dorobił się
fortuny na przemyśle wydobywczym. Góry drogocennych ognistych kamieni jest
obrabianych i sprzedawanych w pobliskim systemie gwiezdnym Reubic. Apollyon
staje się obrzydliwie bogaty, lecz rosnąca chciwość sprawia, że nie może się
nasycić swych pragnień i w desperacji zwraca się ku Slaaneshowi. Dopiero gdy
jego monety doprowadzają do korupcji cały układ planetarny, zrozumiał on wielki
plan Mrocznego Księcia. Podczas Zaćmienia słońca Reubii, przez Księżyc
Apollyona, każdy podzielający pazerność handlarza, doznał nienaturalnego
uczucia kanibalistycznego głodu, a ci, którzy mu ulegli, skazali swe dusze na
wieczne potępienie w wymiarze demonów. Wieści o tym zdarzeniu dotarły w końcu
do uszu Imperium Ludzkości, które wysłało tam Szarych Rycerzy, aby opanowali
tamtejszą sytuację. Niestety, pomimo bezzwłocznej interwencji kosmicznych
Marines, system Reubic popadł w anarchię i zepsucie wzmacniając tym domenę Slaanesha
w wymiarze Chaosu.
● Pierwsza prawdziwa wojna na Veonid (882.M33) - Nikt nie pragnie walki i
przelewu krwi bardziej niż demony Khorna. Dźwięki wystrzałów podczas testów
zbrojeniowych ściągnęły na planetę Veonid spragnione bitwy demony wojny, a
niedługo później, prototypowe bronie przeszły swój chrzest bojowy.
Pobudzenie,
M34-M37
Gdy
nastaje Era Apostazji, Imperium kolejny raz pogrąża się w wojnie domowej. Jest
to czas fałszywych proroków i spisków przeciwko człowiekowi, czas wojny i
anarchii, a ostatecznie czas wielkiej zarazy. Wraz z rozwojem tej epoki,
Tzeentch oraz Nurgle zyskują na sile i stają się dominującymi graczami w
Wielkiej Grze Mrocznych Bogów, wyprzedzając nawet Władcę Czaszek Khorna.
● Rozłam Kościoła (nieznana data .M34) - Gdy ówczesny Eklezjarchat
wynosi wiarę w Imperatora Ludzkości do poziomu dominującej religii, Imperium zaczynają nękać coraz
liczniejsze kulty i odłamy religijne. Zarówno poprzez szerzenie plotek i
kłamstw, jak i prawd i faktów, powstaje ponad sto tysięcy ugrupowań religijnych,
które trawią Kościół państwowy od środka.
● Gwiazdy Spaczni (666.M34) - Po tym, jak Potężna Burza Osnowy
wydostaje się z Oka Grozy, w całej galaktyce zaczynają występować anomalie
zwane Gwiazdami Spaczni, których nienaturalnie pole grawitacyjne ściąga w
objęcia chaosu statki kosmiczne, a nawet niewielkie planety.
● Zagłada Menimshemash (867.M35) - Demony Tzeentcha nękają
Eldarów na uchodźczej planecie Menimshemash, wkraczając nań poprzez Świat
Duchów. Jest to psychoaktywna sieć łącząca wszystkie uchodźcze światy Eldarów,
zamieszkała przez dusze Aeldari, zmarłych w ciągu ostatnich 5 tysięcy lat
ziemskich. Tam, gdzie wymiar Chaosu przenika się ze Światem Duchów, z jego
głębin wynurzają się macki spaczonej energii wyrzucające hordy demonów.
Menimshemash płonie ogniem zmian, dokonując dzieła zniszczenia, zgodnie z
wielkim planem Zmieniającego Ścieżki.
● Upadek Fortecy (977.M35) - Podczas podróży przez Osnowę Okrętu
Wojennego Ultramarines Excelsior, dochodzi do uszkodzenia Pola Gellera, które
tłumiło zgubny wpływ Spaczni i utrzymywało przestrzeń rzeczywistą wewnątrz
statku. Mroczne siły Wymiaru Chaosu przenikają przez kadłub okrętu-fortecy, a
jego wnętrze zostaje zalane niezliczoną ilością demonów, dokonujących rzezi na
załogantach. Od tego momentu wszelki słuch po Excelsiorze zaginął i uważa się,
że nigdy nie opuścił on Osnowy.
● Pandemiczny Deszcz (565.M36) - Podczas wielkiej suszy na planecie Gaero
Alphus, zamieszkujące ją plemiona, zmuszone były wybić populację zwierząt, by
powstrzymać panujący głód. W akcie desperacji, mieszkańcy świata zwracają się
do siły wyższej, z prośbą o boską Interwencję. Próbowali opanować sytuację
nawet poprzez składanie ofiar z ludzi, ale wszelkie sposoby okazują się
nieskuteczne. Nie wiedzieli jednak, że z głębin Osnowy, Dziadek Nurgle i jego
dzieci uważnie wysłuchiwali ich wołania o pomoc. Zesłali na pustynny świat
zbawienny deszcz, ale wraz z mijającymi dniami, ulewa tylko przybierała na
sile, zmieniając suche, piaszczyste pustkowia w morza i jeziora, a jałowe pola
uprawne w gnijącą zupę. Dzięki panującej wilgoci i błogosławieństwu Władcy
Rozkładu całą planetę obejmuje zepsucie i choroba. Ósmego dnia, burze ustępują,
a Epidemius, Karbowy Nurgla, pokazuje swoje obślizgłe oblicze, aby skatalogować
skutki panującej Katastrofy. Wtem przybywają Legiony Plagi, aby dobić wszystko
czego nie zniszczyła zaraza. Ziemski tydzień później, Gaero Alphus znika
całkowicie z Imperialnych Kronik. Wielki nieczysty Rotigus, zwany także Ojcem
Burzy, prowadzi armię demonów Nurgla, poprzez pobliskie układy słoneczne,
dzieląc się z ich mieszkańcami błogosławieństwem swego Pana.
● Pożeracz Dusz(989.M36) - Spaczone energie z Osnowy przenikają do świata
rzeczywistego i rosną w siłę, aby przynajmniej częściowo zagłuszać sygnał
Astronomikanu. Tymczasem Strażnicy Imperatora, Adeptus Custodes żądają, aby
dzienna liczba Psioników, poświęcana na działanie nadajnika, wzrosła
czterokrotnie. Wraz z eskalacją liczby ofiar, Światło Imperatora znów dochodzi
do wszystkich zakątków Galaktyki, umożliwia bezpieczną podróż przez osnowę, ale
jakim kosztem.
● Furia Gwiazdy Spaczni (010.M37) - Gigantyczna czerwona
gwiazda w sercu systemu Beta Maxil przekształciła się w Supernową skażoną przez
moc Osnowy. Podczas przemiany, wybuch spaczonej energii objął pobliskie układy
solarne, powodując liczne mutacje, opętania przez demony oraz ogromne
zniszczenia na niezliczonych światach. Służby Imperium mobilizują wszystkie dostępne
siły i zasoby w odległości pięćdziesięciu lat świetlnych od miejsca katastrofy,
by zażegnać panujący kryzys i powstrzymać szerzące się walki. Ostatecznie
skutki kataklizmu udaje się opanować, ale kosztem miliardów ludzkich istnień.
● Zgliszcza Phalan 10 (772.M37) - Przemysłowy świat Phalan 10 od miesięcy
jest bombardowany z orbity przez Terrańskie siły zbrojne, z rozkazu opętanego
przez demona Admirała Kotha. Po doprowadzeniu planety do ruiny i eksterminacji
wszelkiego życia Phalan 10 przejmują Legiony Tzeencha, Mrocznego Boga Zmian.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz