https://youtu.be/jEl5rjTyPP0
Arabia
Na
południe od Tilei, za burzowymi morzami i Czarną Zatoką, położone jest
Królestwo Arabii. Dekadenccy Kalifowie i Sułtani rządzą tamtejszymi miastami z
białego kamienia. Ich królestwa obejmują ogromne przestrzenie pustyni, oazy
mieniące się niczym klejnoty oraz góry, zamieszkane przez zaciekłych,
nomadycznych wojowników. Kilka wielkich miast tworzy tu luźną koalicję, choć
faktycznie są one niezależne i każde z nich ma własnego, wielkiego władcę,
własne tradycje i zwyczaje. Sułtan Całej Arabii uzurpuje sobie prawa do
sprawowania rządów na całym półwyspie, jednak faktycznie ma on niewielką władzę
nad niepodległymi, położonymi wzdłuż linii brzegowej Arabii miastami-państwami
i zaciekłymi plemionami nomadów, których życie jest ciągłą podróżą przez Wielką
Pustynię.
Arabia
nie posiada jednolitego rządu. Zamiast tego, Szejkowie i emirowie tej ziemi
nieustannie ze sobą walczą. Nie jest niczym niezwykłym, by całe plemiona z
pustyni oferowały swoje miecze w służbie większej sprawy i by zatrudniali się u
właścicieli ziemskich jako najemnicy.
Szejkowie,
Emirowie i Sułtani Gopheru, Lashieku i Marteku żyją w niewyobrażalnych
luksusach. Każdego dnia usługują im setki niewolników, a ich haremy są
wypełnione zmysłowymi, lubieżnymi pięknościami z całego świata. Ich komnaty są
definicją splendoru i bogactwa tej odległej ziemi. Niektórzy z tych despotów są
oczywiście okrutni z natury; często nakazują oni wykonywanie egzekucji i
upokarzanie za nawet najmniejsze przewinienia, podczas gdy inni są wielkimi
władcami i patronami sztuki i nauki.
Arabowie
posiadają pewną wiedzę o prochu strzelniczym, ale ich dogmaty religijne
zakazują im rozwijania się społecznie i technologicznie. Modlą się oni do
jednego boga, który manifestuje się w fizycznym świecie pod postacią jego
wybranych proroków. Co więcej, wszyscy oni posługują się tym samym, wspólnym
językiem - arabskim.
Wszyscy
Arabowie mówią po arabsku i rozumieją ten język, choć większość klasy
kupieckiej byłaby w stanie poradzić sobie także w rozmowie z mieszkańcami
Starego Świata. Większość Arabów cechuje niski wzrost i śniady kolor cery,
haczykowaty nos oraz czarne oczy i włosy. Niektóre arabskie królestwa - lub
Kalifaty - położone są na północnej granicy Ziem Południowych. Kultura
tamtejszych ludzi jest bez dwóch zdań arabska, choć oni sami są czarnoskórzy.
Najtwardsi
wojownicy Arabów wywodzą się z nomadycznych plemion pustyni, których boją się
wszyscy bardziej cywilizowani handlarze, których karawany są zmuszone pokonywać
szlaki handlowe przecinające pustynię. Najsłynniejszymi wojownikami Arabii są
Derwisze, fanatycznie religijni wojownicy, gotowi umrzeć dla swojego boga w
każdej chwili swojego życia, oraz Eunuchowie, wojownicy i gwardziści, trenowani
w rzemiośle zabijania od urodzenia.
Niewiele
wiadomo o samym społeczeństwie Arabii, ale dzięki kilku kupcom i odkrywcom,
którzy wyprawili się na gorące piaski pustyni i dotarli z powrotem do Imperium,
dziś wiadomo, że komercja i handel są ekstremalnie istotną częścią
społeczeństwa. Arabowie byli w stanie stworzyć i zmonopolizować szlaki handlowe
luksusowym jadeitem i przyprawami, przez co stanowią wiecznych rywali
handlowych dla Kataju, krainy Ind i Norskich plemion. Co więcej, zbudowali oni
największy rynek niewolników w znanym świecie w mieście Copher, głównie dzięki
swojemu niezrównanemu mistrzostwu w nawigacji i żegludze. Ekonomiczny wzrost w
całej Arabii przełożył się na większą świadomość jego populacji i skierowanie
ogółu społeczeństwa stronę praktykowania poezji, alchemii, medycyny i
architektury, dzięki czemu Arabia wydała na świat część z najpopularniejszych
poetów, lekarzy, czarnoksiężników i architektów na świecie.
Arabscy
czarnoksiężnicy znają ponoć sposób na zamykanie dżinów w butelkach. Gdy daną
butelkę się potrze, dżin wypływa z naczynia i nabiera ogromnych kształtów. Potężna
magia sprawia, że dżin jest związany ze swoim panem i musi wypełniać powierzone
mu zadania. Ci sami czarodzieje byli ponoć widziani na latających dywanach. W
Arabii, naukę Nekromancji otacza aura tajemnicy. By studiować tam Mroczne
Sztuki, aspirant musi albo wpierw odnaleźć Nekromantę i stać się jego uczniem,
lub zdobyć jeden z Zakazanych Tomów Księgi Umarłych, spisanych przez szalonego
Arabskiego Księcia, Abdula ben Raschida. W dalekiej przeszłości, przemierzył on
Ziemie Umarłych, położoną na wschód od Arabii i oszalały na skutek własnych
doświadczeń spisał swoje bluźniercze dzieło. Nie dożył on czasów, w których
jego praca stała się definicją wstrętu dla jego własnych rodaków, ani tym
bardziej zorganizowanego przez Kalifa Ka-Sabary palenia wszystkich kopii jego
księgi, jakie mógł zgromadzić, na wielkim stosie. Niestety, Kalif nie odnalazł
ich wszystkich.
Miasta
Wszystkie arabskie państwa-miasta są
położone na zachodnim wybrzeżu kontynentu. Centrum zajmuje zaś Wielka Pustynia
Arabii. Za Wielką Pustynią położone jest miasto Bel-Alaik, znajdujące się
bliżej Ziemi Umarłych, niż jakakolwiek inna ludzka osada.
Miasta
zasiedlone:
● Copher - Najbardziej niezależne arabskie miasto, słynne ze swojego
handlu przyprawami. Jest domem dla uczonych, czarodziejów i budzących
powszechny strach Copherskich piratów.
● El-Haikk, aka Al-Haikk -
Miasto złodziei i największy port handlowy Arabii w jednym.
● El-Kalabad - Zlokalizowane w pobliżu Zatoki Medes, na południe od
Arabii kontynentalnej.
● Lashiek - Dom Sułtana i jego potężnej floty, traktowane jako
centrum niewolnictwa znanego świata.
● Martek - Miasto bogate dzięki swoim kopalniom w Górach Atalańskich
i zlokalizowaniu nad wybrzeżem jeziora bez dna - Fazoth-Ar, które ponoć jest
domem dla złowrogich sił.
● Pałac Czarodziejskiego Kalifa - Mieszkalne osiedle położone w
południowym cyplu Gór Arabskich
● Sudenberg - Imperialna kolonia założona w czasach Krucjaty przeciwko
Arabii. Jako iż jest ono położone w Zatoce Medes, stanowi ważną enklawę dla
interesów mieszkańców Starego Świata.
Miasta
opuszczone:
● Bel-Aliad - Na początku, Bel-Aliad stanowiło jedno ze starożytnych
miast Nehekhary. Nazywano je Miastem
Przypraw. W czasie wojny z Nagashem, zostało ono obrócone w ruinę i
ostatecznie - relokowane. Dziś, w miejscu niegdyś dumnej metropolii, znajdują
się tylko ruiny, w większości pogrzebane przez piasek. Do -1149 r. IK miasto to
było stolicą dumnej, arabskiej cywilizacji, jednak w tym właśnie roku armia
Umarłych Arkhana Czarnego całkowicie je zniszczyła. Mówi się, że w tych ruinach
ukryto bezcenne skarby, choć niezwykle niewielu poszukiwaczy przygód powraca z
wyprawy w to miejsce, by zweryfikować te domysły.
● Elfie Ruiny - Pozostałości niegdyś wielkiego, położonego nad wybrzeżem
miasta z czasów, gdy cała linia brzegowa Arabii stanowiła terytorium kolonialne
Elfów. Osada została opuszczona w -1500 r. IK.
● Antoch - Niegdyś znane jako Miasto
Krzyżowca, zostało założone przez Bretońskich rycerzy po Krucjatach
przeciwko Arabii na północnym wybrzeżu Zatoki Medes. Zostało zniszczone w ok.
2500 r. IK przez Jaszczuroludzi, którzy w ten sposób chcieli odzyskać
skradziony im 700 lat wcześniej przez Pierre’a d’Antoch artefakt.
Flora i Fauna
Niektóre odizolowane bandy Gigantów
żyją w partiach Gór Krańca Świata zlokalizowanych daleko na południu, w samej
Arabii. Mumie są zwłokami, które w dalekiej przeszłości zostały zakonserwowane
przed szkodliwymi piaskami pustyni i czasem przy pomocy sztuki tajemnej magii.
Rytuały potrzebne do ich tworzenia były praktykowane przez wiele starożytnych
cywilizacji, włączając w to samych Slannów i przodków ludu Arabii. Mimo to,
spotykane są raczej rzadko. Kilka z nich wciąż można zobaczyć w grobowcach
Arabii i Lustri. Lwy występują zaś głównie w Ziemiach Południowych, ale i w
Arabii wciąż można natknąć się na ich stado. Występujące tam wilki są kuzynami
Gigantycznych Wilków ze Starego Świata. W obu tych miejscach ich liczba jednak
nieustannie maleje.
Smoki
były niegdyś panami lasów i szczytów górskich. W tamtych czasach świat był
rzadko zaludniony, a sam kontynent Starego Świata był jednym, ogromnym lasem,
ciągnącym się od Gór Krańca Świata do samego morza. Dziś są one jednak głównie
tematem legend. Tych kilka wciąż żyjących w wiecznym uśpieniu Smoków, które
osiedliły się w głębokich jaskiniach, tuż obok miejsca lęgowego swoich
przodków, spotkać dziś można głównie w Górach Krańca Świata i w Górach Płaczu.
Najprawdopodobniej na całym świecie zostało ich już tylko kilka tuzinów.
Historia
Wczesne
lata historii Arabii nie są dobrze udokumentowane przez uczonych ze Starego
Świata, wiadomo jednak, że Arabia ucierpiała na skutek inwazji Królów Grobowców
z Ziemi Umarłych po upadku cywilizacji Khemrów. Następnie Arkhan Czarny
najechał Arabię u boku swojej Nieumarłej Armii i splądrował miasto Bel-Aliad w
roku -1149 IK, rozpoczynając Wojnę Śmierci, konflikt trwający ponad tysiąc lat.
W wyniku wojny, potężna i bogata arabska cywilizacja została zredukowana do zaledwie
kilku słabych państw-miast i garstki niezależnych plemion. Dopiero gdy Nagash
wezwał Arkhana z powrotem na Ziemię Umarłych, wojna się skończyła.
W
1150 r. IK, Ibn Jellaba, słynny eksplorator Arabii, odkrył zaginione Jaszczurze
miasto Zlatlan. Został on tam powitany (jako iż Slannowie spodziewali się jego
przybycia) i dokonał pokojowej wymiany pereł i Arabskich przypraw na złoto,
którego Jaszczuroludzie mieli w nadmiarze i którego chętnie się pozbyli - w ich
społeczeństwie, złoto uznawane jest za bezwartościowe. Jellaba powrócił do
Arabii jako niezwykle bogaty człowiek po tym, jak jako pierwsza istota ludzka
na świecie zawarł umowę handlową z Jaszczuroludźmi.
Ok.
1430 r. IK, Jaffar, potężny czarnoksiężnik z Arabii, stworzył koalicję z kilku
pustynnych plemion i rozbudował swoje państwo-miasto do rozmiarów małego
imperium, podbijając Al-Haikk, Copher, Martek i Lashiek. Legendy mówią o jego
pertraktacjach z Demonami i duchami. Choć niewielu ludzi o tym wie, zawarł on
sojusz ze Skavenami - Skaveni szpiegują dla niego i mordują jego rywali w
zamian za Kamień Osnowy. W 1448 r. IK, Jaffar przekonał pewnego nikczemnego
Skavena, że Królestwa Estalii planowały inwazję na jego wschodzące państwo,
zebrał więc wojsko i flotę do wyprawy za morze. W odpowiedzi, wielkie
kontyngenty rycerzy z Bretonnii i Imperium odparły arabski atak, zmuszając
wojowników Jaffara do ucieczki. Wojna została jednak przeniesiona ze Starego
Świata do Arabii. Konflikt w samej Arabii został przez historyków nazwany
okresem Krucjat, dzięki któremu powołano do istnienia wiele Imperialnych i
Bretońskich Zakonów Rycerskich, włączając w to Rycerzy Płonącego Słońca i
Rycerzy Magritty.
Około
1500 r. IK, Sułtan Daryus-e Qabir wytoczył serię wojen religijnych przeciwko
Staremu Światu, jednak nie odniósł żadnego znaczącego sukcesu. Legendy
powstające w tamtych czasach zaczęły być pełne nadinerpretowywanych historii na temat samych Arabów, jednak mimo
to, między Starym Światem a samą Arabią handel wciąż kwitnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz